Gå til innhold
Annonse
Foto: Larsnes Mek
Foto: Larsnes Mek

11 år etter at den forrige «Hovden Viking» ble levert til rederlaget Hovden Senior AS, kommer det en flunkende ny fra Larsnes Mek.

Annonse

Den nye «Hovden Viking» blir omtalt som en av de mest moderne i kystflåten. Skroget ble bygget i Gdansk i Polen, og slept til Larsnes Mek i juli. Den gamle båten ble solgt til Øksnes Kystfiske i februar 2017.

Fartøyet er designet og utviklet av Rolls Royce Marine, som også har levert en stor del av hovedutstyret. Blant annet nettrommel, propellanlegg og gearanlegg.

«Hovden Viking»  er 46 meter lang og 12 meter bred. Den er rigget for snurpe- og snurrevadfiske, men har også trålgalge for å kunne drive med trålfiske senere.

Den er designet med 6 RSW-tanker. 2 av tankene er rigget for levendefisk og i tillegg fryseisolert. I tillegg skal båten rigges med sug fra not, og på hoveddekk er det montert fabrikk for behandling av hvitfisk. RSW-anlegget er levert av MMC First Process AS.

Innredningen er levert av R&M Ship Interior og er arrangert for 12 personer i 4 enkeltmannslugarer og 4 to-mannslugarer.

Rederiet Hovden Senior er et fiskebåtrederi som holder til i Kjødepollen i Selje kommune, lengst nord i Sogn og Fjordane. Der har de bygget seg et flott kaianlegg. De har fiskerettigheter på blant annet sild, makrell, sei, torsk og lodde.

  • Navn: «Hovden Viking»
  • Verft: Larsnes Mek
  • Byggenummer: 61
  • Design: Rolls Royce Marine
  • Lengde: 46 meter
  • Bredde: 12 meter
  • IMO-nummer: 9827592
  • Rederi: Hovden Senior AS
  • Motor: Bergen Engines C25:33L6 1920kW
  • Gear: ACG 680 / PF550-1C Fra Rolls Royce Marine
  • Propell: C 68/4 fra Rolls Royce Marine
  • Generator: 2 x DI 16 604 kw Scania fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Måløy Radioforretning AS
  • Brannslukningsutstyr: Survitec Norway AS
  • Livbåter: Viking fra Selstad AS
  • Elektrisk installasjon: HE Teknikk AS