Gå til innhold
Annonse
 MF «Hjellestad» er overlevert fra Westcon Ølen til Norled. Foto: Økland Foto
MF «Hjellestad» er overlevert fra Westcon Ølen til Norled. Foto: Økland Foto

Westcon Ølen har overlevert fergen MF «Hjellestad» til rederiet Norled, og nå skal fartøyet inn på strekningen Klokkarvik - Hjellestad i Vestland. 

Annonse

Opprinnelig var det meningen at fergen skulle overleveres mot slutten av 2019, men flere små forsinkelser førte til at fergen ikke var på plass før i februar 2020

- Den siste forsinkelsen skyldes en liten endring av design, forsinkelse med transporten fra Tyrkia og generell feilberegning av hvor lang tid det tar å bygge denne fergen, sa Inge Andrè Utåker til Skipsrevyen i oktober i fjor. 

Skroget til den nye fergen ble bygget ved Norse Çelik verftet i Tyrkia, før den i slutten av juli 2019 ble fraktet til Westcon i Ølen for ferdigstillelse. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Hjellestad» 
  • Verft: Westcon Ølen / Norse Çelik, Tyrkia
  • Byggenummer: 36
  • Design: LMG Marin Bergen
  • Lengde: 43,2 meter
  • Bredde: 11,3 meter
  • Tonnasje: 623
  • IMO-nummer: 9857341
  • Rederi: Norled
  • Motor: Scania Nogva
  • Kraft- og styringssystem: Westcon eSEAMatic BLUE
  • Propell: Schottel STP 190L
  • HPU og Hydraulikk: ODM 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vico AS
  • Brannslukningsutstyr: Viking Life-Saving Equipment
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Westcon Power & Automation

Forlangte grønne løsninger

Norled overtok sambandet Klokkarvik- Hjellestad 1. januar i år og har forpliktet seg til å redusere CO2-utslippene på sambandet med 86 prosent, og energibruken med 58 prosent.

Den nye fergen er bygget i aluminium, og den lave vekten stiller mindre krav til energibruk, ifølge rederiet. 

Det var i april 2018 at Norled ble tildelt kontrakten på fergesambandet av Hordaland Fylkeskommune. I anbudsutlysningen var det lagt stor vekt på grønne løsninger. 

- I kombinasjon med batteridrift får vi enda et nytt miljøfyrtårn, uttalte teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled da kontrakten ble kjent.

Aluminiumsfergen tar opp arven etter MF «Ampere», som var verdens første batteridrevne bilferge. Den har plass til 16 biler, men der dagens ferge bare kan ta ett vogntog, vil den nye kunne ta to vogntog på opptil 52 tonn hver

Utstyr:

Fergen er utstyrt med Westcons Power & Automations kraft- og styringssystem eSEAMatic BLUE, som sørger for elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement. 

Hovedmotor er en Scania fra Nogva Motorfabrikk. Propeller er levert av Schottel GmbH og er av typen STP 190L. 

Pumper er levert av PG Flow Solutions, mens Novenco har levert HVAC. Ankervinsj, fortøyningsvinsj, HPU og hydraulikk er levert av ODM. Anker kjetting og wire kommer fra Sotra Anchor & Chain. Navigasjonspakken er fra Vico AS og består av Furuno produkter. 

Alt av brann og sikkerhetsutstyr i tillegg til livbåter og daviter er levert av Viking Life-Saving Equipment.