Gå til innhold
Annonse
Foto: Ole Andreas Drønen
Foto: Ole Andreas Drønen

Den helnorske servicekatamaranen «Hermann JR» er nå overlevert fra Vard Aukra, og Midt-Norsk Havbruk gleder seg til å ta i bruk fartøyet.

Annonse

Det nye arbeidsjernet til oppdrettsselskapet ankom nylig hovedkvarteret i Rørvik, etter å ha blitt bygget på Vard Aukra.

Servicefartøyet er verftets bygg nr. 888 og er designet av Marin Design. Det er 20 meter lang og 12 meter bred.

Stillegående kjempe

Fartøyet har to lasterom og dieselelektrisk fremdrift.  «Hermann JR» er forøvrig utrustet med tre kraner fra Effer levert av SHM, den har også to stk 125 tm på 20,6 m og 1stk 22 tm.

Dekksutstyret er levert av SHM, blant annet taulås, haikjeft, skiveholder, 40 tonn vinsj og to stk sideporter med taupinner.

God Kapasitet

Styrmann Kåre Olav Moen forteller at det nye servicefartøyet har en svært god kapasitet.

- Det er kun én leverandør av all elektronikken, så det er veldig bra det de har fått til. Vi har prøvd å holdt oss til et minimum av leverandører, og det har vi klart med denne båten, poengterer han.

Det er tre lugarer om bord og køyplass til fem personer. Det skal etter planen være et skift på tre personer på «Hermann JR».

- Vi får se etterhvert om vi trenger flere mann om bord, og om vi eventuelt må justere antallet. Til visse operasjoner så må vi sikkert være flere, men i hovedsak tre faste, forteller Moen.

Den nye båten er laget med tanke på at Midt-Norsk Havbruk skal være mest mulig selvhjulpen. Med store merder som Aquatraz og flere kommende, er det viktig å ha fartøy som kan håndtere disse dimensjonene.

- Det er stor arbeidsplass. Vi har mye lasterom, og det er stor plass å boltre seg på, sier Moen avslutningsvis.