Gå til innhold
Etter en lengre forsinkelse er «Havskjer» overlevert til rederiet Havskjer AS. Foto: Karstensens Skibsværft
Etter en lengre forsinkelse er «Havskjer» overlevert til rederiet Havskjer AS. Foto: Karstensens Skibsværft

Etter flere forsinkelser ble nye «Havskjer» levert fra Karstensens Skibsværft i Skagen til rederiet Havskjer AS i slutten av januar. Fartøyet er en kombinert ringnotsnurper/tråler. 

Både koronapandeminen og problemer med leveranser av hovedkomponenter får skylden for forsinkelsen, men takket være godt samarbeid mellom rederi og verft kom man til slutt i mål. 

Skroget er bygget hos Karstensens datterselskap, Karstensen Shipyard Poland i Gdynia, og ankom Skagen for utrustning i januar 2020.

Rederiet Havskjer AS er et datterselskap av Veibust Fiskeriselskap som eier og driver de to ringnotsnurperne/trålerne «Havfisk» og «Havstål». Selskapet ble etablert i 1993, og fikk i 2000 levert sin aller første nybygg. Nye «Havskjer» er rederiets tredje nybygg. Selskapet eies og drives av Henning Veibust, og hjemmehavn er Ålesund. 

  • Navn: «Havskjer»
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 451
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 80 meter
  • Bredde: 16 meter
  • Tonnasje: 3497  
  • IMO-nummer: 9851165
  • Rederi: Havskjer AS
  • Motor: Wärtsilä 12V32E2
  • Gear: Wärtsilä vSCV 95-PDC58
  • Propell: Wärtsilä  4D1095, d4200 mm
  • Generator: 1x Nogva Cummins QSK-38DM, 990 kWe og 2x Nogva Scania DI16, 600 kW. 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno Sverige 
  • Brannslukningsutstyr: Survitec 
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

Rederiet driver med kombinert trål og notfiske. Trålfisket er primært etter kolmule vest for Irland, mens notfisket er etter sild og makrell. Den nye «Havskjer» skal drives etter det samme prinsippene. 

Sikkerhet og komfort

Fartøyet 80 meter langt og 16 meter bredt, og har RSW-tanker med en kapasitet på 2650 m3. «Havskjer» er klasset av DNV GL.  

Design, innredning og arrangement er kommet i stand i et nært samarbeid mellom verft og rederi, der man har tatt spesielt hensyn til arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet om bord. Et av valgene er at lastedekket er vanntett og at tråldekket akter er hevet en hel etasje. På den måten får man økt fribordet og sikkerheten. 

Skroget er bygget i stål, mens styrhus og skorstein og aktermast er bygget i aluminium. 

Fartøyet er utrustet med 6960 kW hovedmotor og 3400 kW akselgenerator. Dermed vil det være tilstrekkelig med med kraft til å drive både fartøyet på elektrisk kraft under tråling, samt sidepropeller under notfiske. For ytterligere strømforsyning har «Havskjer» installert tre diesel-generatoranlegg. De elektriske systemet er bygget med en mulighet for parallelldrift av de tre dieselgeneratorene. Videre forsynes det elektriske anlegget med et Power Management System (PMS) som administrer krafforbuket og automatisk oppstart av dieselgeneratorene. 

Når mannskapet er på fri kan de velge å trimme i et godt utstyrt trimrom, se film på kino eller slappe av i en badstu.. 

Utstyr: 

«Havskjer» et utstyrt med en Wärtsilä 12V32E2 hovedmotor og en vannkjølt Marelli akselgenerator på 3400 kW. 

Videre har den 1x Nogva Cummins QSK-38DM, 990 kWe og 2x Nogva Scania DI16, 600 kW. 
Propellanlegg av typen 4D1095, d4200 mm og gear av typen SCV 95-PDC58 er begge levert av Wärtsilä. 

Styremaskin og ror er levert av Kongsberg, mens sidepropeller av toen FU-74LTC-2000, 1300 kW er levert av Brunvoll. 

Karmøy Winch har levert en omfattende pakke av dekksmaskineri som blant annet består av trålvinsjer, nettromler, snurpevinsjer og ankervinsj. Selskapet har også levert fiskepumpe, slangetrommel og fiskeslangetrommel. Karmøy Winch har også levert dekkskraner og nothåndteringsutstyr av typen Triplex. Blant annet en Tristar Giant nothaler, 7t notkran, en 4t fordekkskran og 4t notdekkskran. 

Trålblokker er levert av Brdr Markussen av typen BlueLine, mens anker og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain.

RSW-anlegget er levert av FrioNordica med et RSW sirkulasjonssystem med Eltorque ventiler styrt av et C-Flow kontrollsystem. 

I styrhuset er det satt inn fire NorsSap 1600 stoler. Møbler i innredning er gjennomført av Maritime Montering med møbler fra Ekornes. Elektroniske utrustning er levert av Furuno og installert av KS Elektro. 

Kjele er levert av Ulmatec Pyro, mens Jets har levert toalettsystemet.