Gå til innhold
«Havørna» er det tredje fartøyet Brødrene Hukkelberg leverer til Lerøy Aurora. Foto: Hukkelberg Boats
«Havørna» er det tredje fartøyet Brødrene Hukkelberg leverer til Lerøy Aurora. Foto: Hukkelberg Boats

Båt nummer tre fra verftet på Aukra er nå på plass på anlegget ute ved Kvaløya rett vest for Tromsø. Nybygget som er av type Flying Fish 33Z MK2 er Brødrene Hukkelbergs bygg nummer 195 og har fått navnet «Havørna».

Fra før har Lerøy Aurora «Havella» og «Havsula». Begge disse er av typen Flying Fish  30Z, og er 7,99 meter lange. Det var derimot ønske om at båt nummer tre skulle bli litt større, og valget falt da på den 10,35 meter lange Flying Fish 33Z MK2. «Havørna» er også litt bredere enn de to første båtene og har også kraftigere fremdriftsløsning, heter det i en pressemelding.

I sum gir dette båten enda bedre sjøegenskaper, og første tilbakemeldinger fra lokasjonen er svært positive. Tett og godt samarbeid mellom Lerøy Aurora og Hukkelberg har stått sentralt i prosessen, og dette har nå resultert i en gjennomarbeidet båt tilpasset Lerøy Auroras behov. 

Hoveddata:

  • Navn: «Havørna» 
  • Verft: Brødrene Hukkelberg
  • Byggenummer: 195
  • Design: FF33Z MK2 Seawork Shuttle
  • Lengde: 10,35 meter
  • Bredde: 3,35 meter
  • MMSI: 257127090
  • Rederi: Lerøy Aurora AS
  • Motor: Yanmar Norge
  • Vannjet: Progress Ingeniørfirma AS
  • Styresystem: Inmatech AS
  • Navigasjon: Garmin Norway
  • Radioutstyr: Oddstøl AS
  • Brannslukningsutstyr: 
  • Stoler: Brødrene Hukkelberg 
  • Byggemateriale skrog: Aluminium 
  • Byggemateriale overbygg: Kompositt

Tilpasningsdyktig

«Havørna» hører til en modellserie som verftet kaller Flying Fish Z-serien. Dette er båter som strekker seg fra 8 til 12 meter, som kan tilpasses en rekke bruksområder som personbefordring, inspeksjon/ROV, dykking, ambulanse/redningstjeneste og generelle arbeidsformål.

- Også med tanke på fremdriftsmaskineri er valgmulighetene mange, og vi tilbyr både utenbordsmotorer, drev, vannjet og også helelektriske løsninger. Vi legger stor vekt på skreddersøm, og sikrer dette gjennom tett og god dialog med våre kunder gjennom hele prosjektet, sier Øyvind Hukkelberg. – Sikkerhet er også en svært viktig faktor i  våre prosjekter. Med vår erfaring fra konstruksjon av redningsbåter har vi utviklet en rekke praktiske løsninger som bidrar til å ivareta sikkerheten til alle om bord, samtidig som de er med på å legge til rette for en trygg og effektiv arbeidsdag for mannskapet. Bruk av velprøvde komponenter med høy kvalitet gjør også at driftssikkerhet ivaretas, legger han til.

- Vi er inne i en annerledes tid og Covid19-situasjonen har gjort at vi har måttet ta grep både i produksjonen og med tanke på komponentleveranser for å opprettholde god fremdrift i prosjektene, og takket være iherdig innsats fra hele gjengen her, klarer vi å levere gode prosjekter til rett tid, sier Thomas Breivik som er salgsleder i Hukkelberg Boats.