Gå til innhold
«Havbåra» er overlevert fra Viknaslipen til rederiet med samme navn. Foto: Viknaslipen
«Havbåra» er overlevert fra Viknaslipen til rederiet med samme navn. Foto: Viknaslipen

Viknaslipen har overlevert sitt bygg nummer 56, «Havbåra», til rederiet med samme navn fra Myre i Vesterålen. Dette er verftets nest største kontrakt noensinne.

Det var i november 2019 at Viknaslipen startet på byggingen av det nye fartøyet, etter at kontrakten ble inngått i juni samme år. 

- Vi er stolte av å kunne levere en så stor ordre til avtalt tid med tanke på at vi har hatt 1,5 årsverk i karantene gjennom hele 2020, sier daglig leder Einar K. Engesvik .

«Havbåra» er en  kombinert garn- og linebåt med en lengde på 19 meter, designet av Marin Design. 

Daglig leder og eier i Havbåra AS, Gudmund Rognan, forteller at årsaken til at valget falt på denne båttypen har med erfaringer gjort av andre med tilsvarende skrogtype. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Havbåra» 
  • Verft: Viknaslipen
  • Byggenummer: 56
  • Design: Marin Design
  • Lengde: 19 meter
  • Bredde: 8 meter
  • Tonnasje: 180  
  • IMO-nummer: 9887023 
  • Rederi: Havbåra AS
  • Motor: Nogva Scania DI16 750 HK
  • Propell: Heimdal H3 1850 firblads
  • Styremaskin: PMH Norway
  • Generator: 2x Nogva Deere 65 KvA
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Larsen Elcom
  • Elektrisk installasjon: Elcom AS
  • Garnhaler: Net Op fra Lorentzen
  • Kraner: Meydam TMP 1300 kran og Meydam TMP 500 kran

- Det har vært en glede å samarbeide med Viknaslipen gjennom denne prosessen. Utfordringer og problemer har blitt løst fortløpende. Arbeidsstokken her i Hansvika kommer fra store deler av verden, men det er en sammenspleiset gjeng, og miljøet preges av yrkesstolthet og humor, smiler Rognan.

Han setter spesielt pris på at det er et helnorsk produkt som nå skal settes i drift.

- Alt er produsert enten i Hansvika eller hjemme i Myre, og det har resultert i et flott produkt som vi ser veldig fram til å få prøve i fiske, sier Rognan.

«Havbåra» er 19 meter lang og åtte meter bred, med plass til 42 containere i lasterommet. Skrogdesignet er allerede utprøvd i oppdretts- og servicebåten «Vikabas», som Viknaslipen leverte til Vikahav AS i 2018.

Utstyr: 

«Havbåra» er utstyrt med en Scania DI16 750 HK hovedmotor og Heimdal Gir og propell H3 1850 firebladet propell. Generatorene er 2 x Nogva 65 KvA. Styremaskinen om bord er levert av PMH. Fartøyet har installert en Meydam TMP 1300 kran og en Meydam TMP 500 kran.

Elektrisk anlegg inkludert hovedtavler er levert av Elcom AS. Elektronikk er levert av Larsen Elcom, Myre i Vesterålen. Slushmaskin er en Kæling H4.

Lense og spylepumper kommer fra Desmi, og det er fem pumper totalt. Innredning er levert av Stavik Trevare AS, Bud og Flataker Industrier AS. 

Anker- og sikkerhetsutrustning er levert av Moen Industributikk. Dekksutrustning og fangstbehandlingsutstyr levert av Myre Sveis. Garnhaler er av typen Net Op, levert av Lorentzen Hydraulikk mens garngreier er levert av Rapp Hydema.