Gå til innhold
Det tredje og siste ekspedisjonscruiseskipet er overlevert fra Vard Langsten til Hapag-Lloyd Cruises. Foto: Uavpic.com
Det tredje og siste ekspedisjonscruiseskipet er overlevert fra Vard Langsten til Hapag-Lloyd Cruises. Foto: Uavpic.com

Vard Langsten har overlevert det tredje, og siste, cruiseskipet til Hapag-Lloyd Cruises, «Hanseatic Spirit». 

«Hanseatic Spirit» er søsterskipet til «Hanseatic Nature» og «Hanseatic Inspiration» som tidligere er overlevert. Det 138 meter lange og 22 meter brede cruiseskipet la ut på sin reise fra Norge til Hamburg i slutten av juni, og planlagt jomfrutur er i slutten av august. 

- Vi er stolte av å ønske «Hanseatic Spirit» velkommen som det nyeste medlemmet av flåten. Jeg er glad for at vi har fått til et vellykket samarbeid med Vard i en utfordrende periode for å fullføre byggingen, og vi kan nå vise frem en topp moderne ekspedisjonsflåte med tre små 5-stjerners ekspedisjonsskip, uttalte administrerende direktør i Hapag-Lloyd Cruises, Julian Pfitzner, i forbindelse med overleveringen. 

- Jeg er virkelig imponert over alle medarbeiderne i Vard og Fincantieri, temaet fra Hapag-Lloyd Cruises og alle involverte i dette prosjektet. Å bygge et skip som dette er ganske utfordrende. I tillegg har vi blitt utsatt for et enormt ekstra press på grunn av Covid-19 pandemien. Til tross for alt dette har vi lykkes med å få «Hanseatic Spirit» ferdig og levert, sier daglig leder for Business Unit Cruise i VARD, Attilio Dapelo    

Hoveddata: 

  • Navn: «Hanseatic Spirit» 
  • Verft: Vard Langsten
  • Byggenummer: 914
  • Design: Vard
  • Lengde: 138 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Tonnasje: 15 651 t  
  • IMO-nummer: 9857640  
  • Rederi: Hapag-Lloyd Cruises
  • Motor: 4x 8M25E fra Caterpillar. 
  • Tunnelthruster: TT 2200 AUX FP
  • Propell: 121 FBP/5-S/P-3600
  • Generator: Caterpillar C32
  • Møbler/interiør: Shipnor/Vard Accomodation 
  • Hospitalutstyr: ShipMed
  • Kraner: Bergen Hydraulic
  • Glassbalkonger: Brombach+Gess

Som sine søsterskip kan «Hanseatic Spirit» ta i mot 230 eller 199 passasjerer. Nybyggingskontrakten ble signert i 2018, mens det første stålet ble kuttet ved Vard Tulcea i Romania i juni 2019. Deretter ble skipet slept til Norge for ferdigstillelse ved Vard Langsten på slutten av 2020. 

Verftsdirektør Ronny Opsjøn Langset skryter også av sine ansatte. 

- Alle de tre søsterskipene i den nye ekspedisjonsklassen til Hapag Lloyd Cruise er nå levert. Da vi utviklet disse vakre fartøyene måtte vi virkelig bruke det beste av våre ferdigheter på tvers av fagområder. Fartøyene leveres med de høyeste standarder hele veien fra skipsdesign, tekniske løsninger, støy, vibrasjoner og interiørkvalitet. Takket være engasjementet til alle våre designere, systemutviklere og skipsbyggere har vi klart å bygge og levere denne unike flåten med luksus ekspedisjonsskip. 

Utstyr: 

«Hanseatic Spirit» et utstyrt med 4x 8M25E hovedgeneratorer fra Caterpillar. Propellanlegget er levert av Kongsberg Maritime av typen 121 FBP/5-S/P-3600. Kongsberg har også levert tunnelthruster av typen TT 2200 AUX FP. Nødgenerator kommer fra Caterpillar og er en C32. 

Møbler og interiør er levert og installert av Shipnor og Vard Accommodation, mens heisene om bord er levert av Thyssenkrupp Elevator. Stolene på broen er levert av Alu Design. Kraner og hydraulisk utstyr er levert av Bergen Hydraulic. Rørabeid er gjort av Rørteam, mens pumper er levert av Allweiler. Glassbalkongene kommer fra Brombach+Gess. Hospitalutstyret er levert av ShipMed.