Gå til innhold
Annonse
Den første av tre ekspedisjonscruiseskip, «Hanseatic Nature» er overlevert fra Vard Langsten til Hapag-Lloyd Cruises. Foto: Gerd Fahrenhorst/Wikipedia
Den første av tre ekspedisjonscruiseskip, «Hanseatic Nature» er overlevert fra Vard Langsten til Hapag-Lloyd Cruises. Foto: Gerd Fahrenhorst/Wikipedia

Vard Langsten har overlevert det første av tre ekspedisjonscruiseskip til det tyske rederiet Hapag-Lloyd. Det neste er ventet i løpet av høsten.

Annonse

Det var i desember 2017 at Vard og Hapag-Lloyd Cruises signerte kontrakten på byggingen av to ekspedisjonscruiseskip. I mai 2018 bestilte rederiet ytterligere ett skip. Skipet ble døpt i Hamburg, med Isolde Susset som Gudmor. Mens jomfruturen gikk fra Hamburg til Hebridene, Orknøyene og Shetland.

Dåpen av skipet var opprinnelig planlagt 12. april, og skipet skulle starte jomfruturen påfølgende dag.

Skipet er bygget med den høyeste isklassen, PC6, og skal også seile i Antarktis i tillegg til varmere farvann som Amazonas og Azorene for å nevne noe. 

«Hanseatic Nature» er bygget for å redusere utslippene av klimagasser så mye som mulig. Den har, ifølge rederiet, banebrytende teknologi som gjør at utslippene av nitrogenoksid blir redusert med 95 prosent. I tillegg er skrogdesign og propellanlegg bygget på en slik måte at det skal spare så mye som mulig drivstoff. 

Utvendig er skipet bygget med to glassbalkonger. De er ti meter lange, og to meter brede og har plass til 50 personer. Det er det tyske selskapet Brombach + Gess som står bak konstruksjon og installasjonen av balkongen. Et hydraulisk system sørger for at det er mulig for mannskapet å trekke balkongene ut under bruk. 

Skroget ble bygget ved Vard Tulcea i Romania, før det i juli 2018 ble slept til Vard Langsten for ferdigstilling. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Hanseatic Nature» 
  • Verft: Vard Langsten
  • Byggenummer: 870
  • Design: Vard 6 07
  • Lengde: 139 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Tonnasje: 15726
  • IMO-nummer:  9817133
  • Rederi: Hapag-Lloyd Cruises
  • Motor: 4x 8M25E fra Caterpillar
  • Thrustere: TT 2200 AUX FP fra Kongsberg Maritime
  • Propell: 121 FBP/5-S/P-3600 fra Rolls Royce
  • Generator: C32 fra Caterpillar
  • Møbler: Shipnor
  • Hospitalutstyr: Shipmed 
  • Lanterner og søkelys: R. Stahl-Tranberg