Gå til innhold
Annonse
 MF «Hadarøy» var den første av en serie identiske ferges som leveres fra Havyard i disse dager Foto: Havyard Group
MF «Hadarøy» var den første av en serie identiske ferges som leveres fra Havyard i disse dager Foto: Havyard Group

Havyard Ship Technology i Leirvik i Sogn er i full gang med leveranser av batteriferger til Fjord1. To er allerede levert, og den tredje er ventet i mars.

Annonse

De identiske fergene som skal gå på sambandet Hareid - Sulesund er designet for å frakte passasjerer så effektivt som mulig over fjorden med minimalt energiforbruk, og er en del av det grønne skiftet som nå skjer i fergedriften.

På en vanlig overfart skal det brukes batteri, men dersom fergene må bruke backup-energi, så vil det bli brukt biodiesel. I tillegg har fergene verktøy som gir mannskapet et ekstra sett øyne når det gjelder energibruk.

De to fergene er de første av en serie på 12 batteriferger som skal leveres fra verftet.

Norske leverandører

På leverandørlisten finner man en rekke norske leverandører, men også en del utenlandske. Fergene er klasset av DNV GL, lanterner er levert av Stahl Tranberg mens redningsvester kommer fra Aalesund Protective Wear. Maritim Montering har stått for møbler og anker kommer fra Fossen Shipping, for å nevne noen.

Hovedfakta:

  • Navn: «Hadarøy» / «Suløy»  
  • Verft: Havyard Ship Technology
  • Byggenummer: 136/137
  • Design: Havyard 936
  • Lengde: 111 meter
  • Bredde: 17 meter
  • Tonnasje: 2641 t
  • IMO-nummer:  9832286 / 9832298
  • Rederi: Fjord 1
  • Generator Motor: MJBM 355 MA4 B45 fra Norwegian Electric Systems
  • Fremdrift: Rolls-Royce AZP 85
  • Generator Set: 4x Volvo Penta D16C, 551kW fra J.W Gulliksen
  • Batteripakke: Corvus
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Norwegian Control Systems
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire Integrated Solutions
  • Livbåter: Survitec
  • HVAC-system: AAS og AERS fra Aeron 

Konsernsjef Geir Johan Bakke sier Havyard med disse fergene tar i bruk totalkompetansen de har i konsernet og samspillet mellom design-, elektro og verftsmiljø.

- På denne måten har vi greid å utvikle ferjer med ekstremt lavt energiforbruk, sier han.

Norwegian Electric Systems har levert bro, automasjon og elektriske kraftsystem og Havyard Design & Solutions står for designet.

Leder for Havyard Design & Solutions, Stig Espeseth forteller at de i arbeidet med fergene har brukt erfaringer fra skrogtilpassing og digital testing av skrog innen andre segment som offshorefartøy, støttefartøy for offshore vindparker og nå sist også med utvikling av Kystruten.

- Med våre digitale modeller setter vi fergen i drift på et virtuelt samband. Da optimaliserer vi skroget opp mot hvor fergen skal gå og hvordan den skal brukes. Vi vurderer skroglinjer, vekt og utstyr, strøm, bølger og vind. På den måten kan vi leverer disse fergen som har ekstrem lavt energiforbruk, sier han.

Energiforbruket på en overfart tilsvarer det samme som åtte til ni middels store elbiler.

Skrogene ble sveiset ved Cemre-verftet i Tyrkia før de ble slept til Norge for ferdigstillelse.

Den tredje av fergene, MF «Giskøy» er ventet levert i mars.