Gå til innhold
Annonse
Image 1: Nye «Gunnar Langva» er levert fra Westcon Ølen til rederiet Gunnar Langva Foto: Økland Foto
Image 1: Nye «Gunnar Langva» er levert fra Westcon Ølen til rederiet Gunnar Langva Foto: Økland Foto

Samarbeidet mellom Westcon i Ølen og rederiet Gunnar Langva er ikke nytt. I 2003 leverte samme verft den forrige «Gunnar Langva» til samme rederi. Nå er det et helt nytt fartøy som leveres til Ålesund.

Annonse

Nye «Gunnar Langva»  er 74,80 meter lang og 15,5 meter bred. Det er rundt tre meter lenger enn forgjengeren, og i tillegg har den fått et ekstra dekk. 

- Vi mener det er et kvalitetstegn at rederne kommer tilbake til oss for å bygge flere båter, fastslår Endre Matre, teknisk leder ved Westcon Ølen. - Det er vi veldig stolt av. 

I 2017 ble «Gunnar Langva» kontrahert fra verftet og i april i 2019 ble skroget sjøsatt ved verftet  Remontowa i Gdansk, i Polen. Deretter ble det slept til Ølen for ferdigstillelse. 

Skroget er designet av Kongsberg Maritime (Rolls-Royce) som også har levert skipsutstyret om bord. Skroget er designet for optimalisere for å være drivstofføkonomisk på de operasjonkriteriene som rederiet skal drive båten på. 

Hoveddata:

  • Navn: «Gunnar Langva» 
  • Verft: Westcon Ølen
  • Byggenummer: 35
  • Design: Kongsberg Maritime (Rolls-Royce)
  • Lengde: 74,80 meter
  • Bredde: 15,50 meter
  • IMO-nummer: 9840489
  • Rederi: Gunnar Langva AS
  • Motor: Bergen Engine B33:45L8, 4800 kW
  • Gear: Kongsberg SR723 FCP
  • Propell: Kongsberg Controllable Pitch 94A1/4D-B/P/N-3800
  • Generator: Cat C32 Tier3/ 994 bkW 1800 rpm
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Lavtrykksvinsjer: KM Brattvaag
  • Kraner: Triplex Macgregor
  • Livbåter: Viking Life Sving Equipments
  • RSW-system: FrioNordica. 

- Det er også lagt vekt på komfort for mannskapet, blant annet ved at den er veldig stille.  Den er utstyrt med det nyeste av det nye over alt, sier Matre.

Stor RSW-kapasitet

Fartøyet er ikke hybrid, men den har et tosett-gear som gjør at den hele tiden kan ha optimalt forbruk ved å variere turtallet. 

«Gunnar Langva» er utstyrt med lavtrykksvinsjer fra Brattvaag, som er mest effektivt på en pelagisk fiskebåt. 

- Slik sikrer vi et lavest mulig forbruk til enhver tid, sier Matre. 

Båten skal hovedsakelig fiske i Nordsjøen og det nordlige Atlanterhavet. Driftsgrunnlaget for båten er sild, makrell, lodde og kolmule. 

«Gunnar Langva» har en RSW-lastekapasitet på 2250 kubikk, med topp moderne frekvensstyrte kompressorer fra FrioNordica. 

- Det er et integrert overvåkingssystem på fartøyet, som gjør at man til enhver tid får optimal utnyttelse av energien, fastslår Matre. 

Kompetansen må pares

Erlend Matre mener det er en fordel for verftet at de i tillegg til å bygge nye båter, også er et reparasjonsverft med fire avdelinger langst kysten. Det gjør at de er opptatt av å bygge løsninger som varer over tid. 

- Vi tenker livsløpskostnader når vi bygger båt, og det mener vi kommer til å vise seg på bunnlinjen til rederiene over tid. Det ser vi jo også med at kundene kommer tilbake, sier han og påpeker at verftet tidligere i år leverte «Taits», som også var til en kunde som de hadde bygget for tidligere. 

 I maskinrommet er fartøyet utstyrt med B33:45L8, 4800 kW fra Bergen Engines Foto: Økland Foto
I maskinrommet er fartøyet utstyrt med B33:45L8, 4800 kW fra Bergen Engines Foto: Økland Foto

Matre mener det handler om at bygg og vedlikeholdskompetansen må pares med et godt design. Samspillet mellom den kompetansen og den operasjonelle erfaringen rederiet har gjør at man ender opp med fartøy som er trygge, effektive og ikke minst miljøvennlige. 

- Vi ser jo i fiskeriet i dag at det er veldig miljøvennlig mat, og det vil bli et enda større fokus på CO2 avtrykk i fremtiden tror Matre. 

Utstyr: 

«Gunnar Langva» er utstyrt med en B33:45L8, 4800 kW motor fra Bergen Engines. Kongsberg har levert propellsystemet av typen 94A1/4D-B/P/N-3800. De har også levert ror, styringsgear, thrustere og fremdriftskontroll. 

Generatorene består av en hovedgenerator av typen Cat C32 Tier3 994bkW. En havnegenerator av typen Scania DI 13 75 M/Stamford HCM 534D2 350 ekW, og en akselgenerator av typen Marelli MJRM 710MA6, 2700 kW. 

Fartøyet er utstyrt med radar, AIS, GPS, ekkolodd og sonarer fra Furuno. Navigasjonsystem og autopilot er fra Simrad. Telenor Maritme har levert V-Sat og mobiltelefonsystemet om bord. 

Trålsystemet er av typen Imaginex TS337A.

Frionordica har levert RSW-systemet om bord, mens Cflow har levert vakuumpumpesystemet. Jowa har stått for leveransen av oljevannseperator av typen 3 SEP OWS 1 m3/h. 

På dekk har Triplex MacGregor levert en omfattende kranpakke bestående av blant annet fiskepumpekraner og dekkskrane. 

KM Brattvaag har levert en omfattende pakke med lavtrykksvinsjer. MOB-båt er en Pafinger 610 90 HP. 

Flotte forhold for mannskapet når de har pause Foto: Økland Foto
Flotte forhold for mannskapet når de har pause Foto: Økland Foto
Herfra har man full kontroll på fisket Foto: Økland Foto
Herfra har man full kontroll på fisket Foto: Økland Foto