Gå til innhold
Annonse
Verdens første cruiseskip med X-Bow- design er levert. Foto: Lars Ståle Skoge
Verdens første cruiseskip med X-Bow- design er levert. Foto: Lars Ståle Skoge

Ekspedisjonscruiseskipet «Greg Mortimer» er overlevert fra det kinesiske verftet  China Merchants Heavy Industry (CMHI). Dette er det aller første cruiseskipet som er bygget med det prisvinnende designet X-Bow.

Annonse

«Greg Mortimer» er den første i en serie av i alt 10 cruiseskip som rederiet SunStone Ships har under bestilling med norsk design. De er designet av Ulstein Design & Solutions i samarbeid med rederiet og deres kunde Aurora Expeditions. 

Skipet har fått navnet sitt etter grunnleggeren av Aurora Expeditions, det australske selskapet som har chartret skipet. 

Hoveddata:

  • Navn: «Greg Mortimer»
  • Verft: China Merchants Heavy Industry
  • Design: Ulstein Design & Solutions
  • Lengde: 106 meter
  • Bredde: 18,4 meter
  • IMO-nummer: 9834648  
  • Rederi: Sunstone Ships Inc
  • Motor: Wärtsilä
  • Gear:Brunvoll 
  • Propell: Brunvoll
  • El-motor til baugthruster: ABB
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ulstein Marine Equipment
  • Ankervinsj: Adria
  • Stabilisatorer: Kongsberg
  • Flagg: Bahamas
  • Omvendt osmosesystem: Norwater
  • Toaletter: Jets
     

- Designkontraktene for SunStone Ships var et gjennombrudd for Ulstein i eskepdisjonscruisemarkedet, og vi er glade for at partneren vår, CMHI-verftet har levert det første kinesisk bygde ekspedisjonscruiseskipet. Fra Ulstein sin side er det lagt en en stor innsats i å ivareta behovene for passasjerer og mannskap. Vi har fokusert på å utvikle et fartøy som skal være en best mulig plattform for uforglemmelige reiser for passasjerene, sier Tore Ulstein. COO i Ulstein Design & Solutions og viseadministrerende direktør i Ulstein Group. 

Aurora Expeditions sine eksperter har vært tett involvert i prosjektet for å sikre et skip som er best mulig for deres formål og reiseruter. 

80 lugarer

Det 104 meter lange skipet er bygget i samsvar med Polar Class 6-standard for ekspedisjoner i kalde farvann. Der er 80 passasjerlugarer, alle med private bad og balkong. 

Andre fasiliteter inkluderer en restaurant og bar, et forelesningsrom, en salong, et 180-graders innandørs observasjonsdekk og utvendige utsiktsområder. 

Det er også gjort plass til treningsrom, sauna, boblebad og spa.

Det er også laget en spesialdesignet plattform for kajakkpadlere og dykkere, en dedikert lasteplattform for gummibåter på havnivå og sideporter som muliggjør lasting og lossing av fire gummibåter på samme tid. 

Utstyr: 

Det er flere norske leverandører på prosjektet. Foruten design gjort av Ulstein Design & Solutions, har Ulsteingruppen levert intern kommunikasjon og underholdningssystem og broløsning gjennom Ulstein Marine Equipment. 

Brunvoll har levert ror, styremaskin og baugthrustere. De har også levert propeller og gear.  

Kongsberg har blant annet levert skip stabilisatorer til skipet. Ulmatec Pyro har levert sentralvarmesystemet og kjelene om bord. Norwater har levert anlegget for omvendt osmose, til å lage ferskvann. Motorene er levert av Wärtsilä.