Gå til innhold
Annonse
 H.P Holmeset sin nye «Geir» er levert fra Vaagland Båtbyggeri. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri
H.P Holmeset sin nye «Geir» er levert fra Vaagland Båtbyggeri. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri

Rederiet H.P Holmeset på Vatne har fått levert sitt nye fartøy «Geir» sist. Det nye autolinefartøyet ble døpt i en seremoni i Ålesund, og er det åttende fartøyet med samme navn i samme rederi.   

Annonse

Det var i februar 2018 at kontrakten mellom Vaagland Båtbyggeri og rederiet H.P Holmeset ble undertegnet. Men prosjektet har tatt hele fire år å få ferdigstilt, fra tegnebrett til dåp.

- Dåpen ble selvsagt noe amputert på grunn av restriksjoner fra helsemyndighetene. Men det ble en fin fest likevel, forteller Hallgeir Holmeset. En av tre brødre som driver rederiet H.P Holmeset. 

Selve byggeprosessen fra brennestart til levering tok rundt 2,5 år. 

Det nye autolinefartøyet «Geir» er designet av Skipsteknisk i Ålesund, og har betegnelsen ST 156 XL. Fartøyet er 61,8 meter langt og 13,5 meter bredt. «Geir» erstatter «Geir II» som i januar 2020 ble solgt til et rederi på Færøyene, og omdøpt til «Klakkur». Alle fartøyene til rederiet har hatt navnet «Geir», og det siste nybygget er den åttende i rekken med samme navn.  

Navnet Geir har en norrøn opprinnelse, og betyr spyd. For rederiets del har det blitt en tradisjon å beholde navnet, forteller Holmeset. 

- Da vet alle hvor båten hører til, sier han. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Geir» 
  • Verft: Vaagland Båtbyggeri
  • Byggenummer: 158
  • Design: Skipsteknisk
  • Lengde: 61,8 meter
  • Bredde: 13,5 meter
  • IMO-nummer: 9856024 
  • Rederi: H.P Holmeset
  • Motor: Yanmar 1920 kWh
  • Gear: Brunvoll
  • Propell:  Brunvoll
  • Akselgenerator: 1200 kWh fra Generator Solutions
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Florvåg Elektronikk AS
  • Brannslukningsutstyr: Inergen fra Notronik AS
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Acel AS
  • Innredning: Norwegian Marine Interior

H.P. Holmeset AS er en familiebedrift med røtter mer enn har 100 år tilbake i tid. Reder Per Arne Holmeset var en av pionerene innen norsk linefiske og har alltid ligget i forkant av utviklingen både når det gjelder tekniske løsninger, markedsmessig svingninger og den norske fiskeripolitikken. Han har således kunnet navigere selskapet trygt selv om det har vært storm rundt bransjen generelt de siste tiårene.

Ett eksempel er utviklingen av den patenterte dragerbrønnen, som har bidratt til et mer effektivt, trygt og lønnsomt linefiske. Den første båten utstyrt med dragerbrønn ble levert i desember 1998, og ble en ubetinget suksess.

Norges største

«Geir» er ved levering norges største autolinebåt, og har plass til et mannskap på 22 personer.  

- Vi er veldig stolte av å ha levert dette fartøyet, sier direktør Gunnar Arnold Nordbø ved Vaagland Båtbyggeri til Skipsrevyen. - Det er jo en liten fjær i hatten for oss at det er den største. Det er også den andre linebåten på rad vi leverer, så vi er blitt flinke på den type fartøy, legger han til. 

I november 2018 overleverte verftet «Seir» til rederiet Seir AS på Grytastranda. 

- Vi har levert til to fornøyde redere på rad, skryter Nordbø. 

Forsinkelser

Fartøyet var forsinket fra skrogverftet i Polen, men etter at det ankom Norge har det gått veldig bra ifølge Nordbø. 

- Vi skulle opprinnelig ha levert båten til jul i 2019, og hatt skroget hos oss i begynnelsen av juni 2019. Men først i november i fjor kunne vi ta det inn i dokken, sier han. 

Planen var da å levere i slutten av april, men på grunn av koronautbruddet oppstod det ytterligere forsinkelser. Årsaken var at flere av arbeiderne ved verftet ble satt i karantene. 

- Vi tok inn litt i påsken. Men, når man mister 30-40 arbeidere over natta så utgjør det rundt 2000 arbeidstimer i uken. Det er klart at det gjør det vanskeligere, sier Nordbø. 

Han skryter både av ansatte, leverandører og kunden når han skal fortelle om byggeprosessen. 

- Det har vært et veldig godt samarbeid med alle, og ikke minst med rederi. Det er veldig flinke gutter som vet hvordan ting skal være. Det at det er kort vei til rederiet har også vært en fordel, sier Nordbø. 

Fra maskinrommet. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri
Fra maskinrommet. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri

Hybrid

At det ble en batteripakke om bord var ikke med i de opprinnelige planene, men kom inn senere i prosessen, blant annet som følge av støtte fra Enova. Ifølge Nordbø medførte ikke det noen problemer. 

- Det gikk forbausende lett. Det er selvsagt noe mer arbeid med justeringer, men tidsmessig så gikk det bedre enn forventet, sier han. 

«Geir» er utstyrt med A-CELL Propulsion fra Acel, med en batteripakke på 270 kWh fra Corvus Energy. I tillegg til å levere og installere fremdriftssystemet står også Acel for leveransen av komplett elektroinstallasjon, utstyrsleveranse og engineering på «Geir».

- Det er en omfattende installasjon med fokus på energieffektivisering, driftsøkonomi og sikkerhet, sier Martin Skåravik, avdelingsleder for Power Systems i Acel om oppdraget. 

- Visste hva vi fikk

Det er tredje gang rederiet velger et design fra Skipsteknisk til sine nybygg. Rederi og designer har jobbet tett sammen for å utvikle en svært effektiv linebåt der det er satt fokus på miljøavtrykk. arbeidsmiljø og kvalitet på sluttproduktet. 

- Samarbeidet med Skipsteknisk har gått veldig bra. De vet hva vi forlanger, og hva som er mulig, mener Holmeset. 

Gode arbeidsforhold på broen. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri
Gode arbeidsforhold på broen. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri

Rederiet gav designerne frie tøyler til å designe en båt innenfor gitte rammer. 

- De har ikke lovet oss noe de ikke kunne holde. Vi har ikke satt noen restriksjoner på designet, men vil at den skal være behagelig å seile med, forteller Holmeset. 

At designer, verft og rederi holder til i samme område mener han har vært en fordel i sluttførelsen av båten. Rederiet har også valgt en rekke lokale underleverandører til mye av utstyret om bord. 

- Vi har gjort vårt beste for å holde på norsk skipsbyggingstradisjon. Det er ikke mange verft i Norge som kunne bygget en båt av en slik størrelse. 

Så snart de siste justeringer er gjort, og mannskapet er blitt kjent med fartøyet, skal det sette kursen nordover mot Barentshavet. Der skal det fiske etter torsk og hyse forteller Holmeset. Men noen planer om å utvide flåten er ikke aktuelt.

- Nei, et skrog er nok for oss, avslutter Holmeset. 

Utstyr: 

Hovedmaskin på 1920 kWh, og 2x generatorsett à 750 kWh er levert av Yanmar. Akselgenerator på 1200 kWh er levert av Generator Solutions. Hybrid fremdriftssystem er levert av Acel. Thrustere og gir er levert av Brunvoll. Styremaskin og ror er levert av Rolls Royce Marine. 

Batteripakken på 270 kWh er levert av Corvus. 

Ankervinsj er levert Adria Winch, mens anker og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain. Dekkskranene kommer fra Triplex.

Båten er utstyrt med dragerbrønn og autolineutstyr for omtrent 70 000 krok. Den store fabrikken levert av Optimar produserer både HG og filetert fisk, og har en lastekapasitet på omtrent 500 tonn. Frysere og frysekompressorer er levert av Teknotherm AS. 

Fiskebearbeidingsmaskiner er levert av Breivik Mek Verksted. Mustad Autoline har levert autolinesystemet. Innredningen om bord er utført av Norwegian Marine Interior. MOB-båt og daviter er levert av Palfinger Marine Safety. 

Pumper og separatorer kommer fra Alfa Laval AS. Diverse pumper er levert av Allweiler. Hydraulikkutstyr kommer fra Hydra Pipe AS. Toalettsystem kommer fra Jets Vacuum AS. Elektronik til styrehus og navigasjon er levert av Florvåg Elektronik AS.

Verftsdirektør Gunnar Arnold Nordbø og Gudmor Ellen Holmeset under dåpen. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri
Verftsdirektør Gunnar Arnold Nordbø og Gudmor Ellen Holmeset under dåpen. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri
Interiøret er levert av Norwegian Marine Interior. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri
Interiøret er levert av Norwegian Marine Interior. Foto: Håvard Røsvik/Vaagland Båtbyggeri