Gå til innhold
Annonse
Nye «Frøysund» er levert fra Sletta Verft og skal i kontrakt for Salmar Farming. Sletta Verft
Nye «Frøysund» er levert fra Sletta Verft og skal i kontrakt for Salmar Farming. Sletta Verft

Den “gamle” «Frøysund» ble levert fra Sletta Verft i 2012 som byggenummer 136. Nesten syv år senere, har Sletta Verft nok en gang levert et fartøy ved navn «Frøysund» til Frøy Akvaservice. 

Annonse

Nye «Frøysund» er en større og kraftigere utgave av sin forgjenger. Den gamle «Frøysund» blir nå døpt om, og får navnet «Frøysul». 

«Frøysund» er tre meter bredere, en etasje høyere, har større kran, fire enkeltmannslugarer og separat bysse/messe. I tillegg har den større arbeidsdekk og kraftigere dekksutrustning enn sin forgjenger. Bedre mannskapsfasiliteter har også vært hovedfokus ved utvikling av denne modellen.

Hoveddata: 

  • Navn: «Frøysund» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 177
  • Design: Sletta Verft
  • Lengde: 15 meter
  • Bredde: 10 meter
  • Rederi: Frøy Akvaservice
  • Motor: Scania DI 13 70M 500 hk fra Nogva Motorfabrikk
  • Gear: HV-258 fra Nogva Motorfabrikk
  • Propell: N4.260-1125 HS fra Nogva Motorfrabrikk
  • Generator: Nogva Deere 4045TFM50 fra Nogva Motorfabrikk
  • Brannslukningsutstyr: Inergen 80-300 fra Tyco Marine Solutions
  • Livbåter: Viking fra Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon: Elmarin AS
  • Capstaner: CA-3,0-320 AHB-SM fra MB hydraulikk
  • Maling: Carboline fra Multi Marine
  • Kraner: Palfinger PK65002 fra Bergen Hydraulikk
     

- Den er klart den beste båten vi har bygget av denne klassen, sier daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta, stolt til Skipsrevyen. 

- Sletta verft leverer som avtalt, sier Andreas Vatn. Han har ført byggetilsynet for Frøygruppen.

«Frøysund» skal som sin forgjenger gå i kontrakt for Salmar Farming, og har som hovedoppgave å sørge for vask, desinfisering, service og resertifisering av oppdrettsmerder. 

«Frøysul» har satt kursen nordover og går rett i arbeid i spotmarkedet for Frøy Akvaservice.

Utstyr: 

Nogva Motorfabrikk har levert hovedmotorer av typen Scania DI 13 70M 500 hk, i tillegg til gear, generator og propell. Styremaskinen er levert av Sleipner Motor, mens styrhusstolene kommer fra NorSap. 

MB Hydraulikk har levert capstaner, haikjeft og styrepinner i tillegg til vinsj. 

Innvendige dører og sofagruppen i messen kommer fra R&M Ship Interior, mens Troldmyr Møbelfabrikk har levert skap, hylle, køyer og kabinett. 

Bergen Hydraulikk har levert hydraulikksystemet om bord, i tillegg til kranen av typen Palfinger PK65002 (M) F HYB. Alt av redningsutstyr og brannslukningsutstyr er levert av Erling Haug AS.