Gå til innhold
«Frøyhav» er overlevert fra Barents Solutions til rederiet Frøybas i Kabelvåg. Foto: Barents Solutions
«Frøyhav» er overlevert fra Barents Solutions til rederiet Frøybas i Kabelvåg. Foto: Barents Solutions

Barents Solutions i Ulsteinvik har overlevert sitt byggenummer 2, «Frøyhav», til rederiet Frøybas i Kabelvåg. 

Det var tilbake i mai 2019 at kontrakten om byggingen på den 14,95 meter lange kombinerte snurper/snurrevadbåt ble undertegnet. Fartøyet har tre isolerte lasterom og moderne innredning med høy standard. Thrustere, hydraulikk, RSW-system, asdic, vakuumsystem og annet essensielt utstyr for å drive effektivt fiskeri har hatt svært høy spesifikasjon. 

Fartøyet har tre tanker med et volum på 147 m2 med lys og kamera i tankene. 

Reder har ifølge verftet lang erfaring med drift av denne båttypen og har valgt kvalitetsutstyr hele veien. 

Designet er av typen Point Aqua® 15-8 FB, som er utviklet av Point Offshore. Skroget er bygget i aluminium i Kroatia og kom til verftet i Ulsteinvik i oktober 2021 for ferdigstillelse. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Frøyhav» 
  • Verft: Barents Solutions
  • Byggenummer: 2
  • Design:  Point Aqua® 15-8 FB fra Point Offshore
  • Lengde: 14,95 meter
  • Bredde: 8 meter
  • MMSI: 258020350
  • Rederi: Frøybas
  • Motor:  Nogva Scania 16.4 L
  • Gear: Nogva Heimdal
  • Propell: Nogva 
  • Generator: Scania 9l, 217 eKW / Perkins 4.4 l 67 eKW fra Point Offshore
  • Thurstere: 160 hk forut og 300 hk akterut fra PMH
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Hydraulikk: Hovde Maritime 
  • Livbåter: Fosnot
  • RSW-anlegg: FrioNordica

Om bord er det fire lugarer med plass til et mannskap på seks. Alle lugarene har TV. Byssen er godt utstyrt med to fryseskap, ett kjøleskap, oppvaskmaskin, micro og platetopp. Vannbåren varme gir gode temperaturer innvendig for mannskapet. 

Utstyr: 

Hovedmotor er levert av Nogva og er en Scania 16.4 L. Nogva har videre levert Heimdal gir med PTO, propellannlegg som er CPP med vannsmurt hylse og elektriske manøverhendler. Hjelpemotorer er levert av Point Offshore og består av en Scania 9l, 217 eKW i tillegg til en Perkins 4.4 l 67 eKW. Firmaet har også levert hovedtavle med autosync og kontinuerlig parallelldrift av generatorer. Thrustere er fra PMH og er på 160 hk forut og 300 hk akterut.

Hydraulikken er levert av Hovde Maritime og består av 5t kombivinsjer, 2 oppkledningsvinsjer, radiostyring, frislipp, ankervinsj, slangetrommel,fiskepumpe, og radiostyring. HS Marine har levert to kraner av typen AK13 HS2 inkludert radiostyring og vinsj. 

Sikkerhetsutstyret er fra Fosnot. RSW-anlegget er levert av FrioNordica. Vakuumsystem er fra Stranda Prolog.