Gå til innhold
Annonse
«Frøy Stadt» er overlevert fra Sletta Verft til Frøy Akvaressurs AS. Foto: Sletta Verft
«Frøy Stadt» er overlevert fra Sletta Verft til Frøy Akvaressurs AS. Foto: Sletta Verft

«Frøy Stadt» ble i november overlevert fra Sletta Verft til Frøy Akvaressurs AS. Katamaranen er verftets byggenummer 176, av typen CoastCat 20, som Tomra Engineering har tegning og design på.

Annonse

Frøygruppen er inne i en storstilt flåtefornyingsprosess. Både verdens største brønnbåt, spesialisert notskiftefartøy, flere dieselelektriske servicefartøy, nye dykkerfartøy og katamaraner for service og notvask står på nybyggprogrammet. 

Norske såvel som utenlandske verft er involverte.

Kraftig batteripakke

Den 20 meter lange og 13 meter brede «Frøy Stadt» er Frøygruppens nye servicekatamaran, utrustet med siste nytt innen teknologi for avanserte serviceoperasjoner, spesielt rettet mot havbruksnæringen. For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav har båten et dieselelektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en betydelig batteripakke. Batteripakken har en kapasitet på 170 kWh, noe som er det kraftigste installert på større servicebåter til nå.

Hoveddata: 

  • Navn: «Frøy Stadt» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 176
  • Design: Tomra Engineering
  • Lengde: 20 meter
  • Bredde: 13 meter
  • IMO-nummer:  9868041
  • Rederi: Frøy Akvaressurs AS
  • Motor: 2x Scania DI16 90M à 511 kW fra Nogva Motorfabrikk
  • Gear: HC-258 fra Nogva Motorfabrikk
  • Propell: N4.310-1300 HS Fra Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Stamford HCM634G2 fra Nogva Motorfabrikk
  • Styremaskin: PMH Norway
  • Brannslukningsutstyr: Inergen 80-300 Fra Tyco Marine Solutions
  • Livbåter: Viking 8 DK fra Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin AS
  • Dekksutstyr: MB Hydraulikk

Maskineri

Nogva Motorfabrikk har levert hovedmaskineriet. Det består av to Nogva Scania DI16 90M hovedmotorer på 511 kW hver, girsystem av type HC-258, propellanlegg av type N4.310-1300 HS og en Stamford-generator. Styremaskin er levert fra PMH.

Dekk

To dekkskraner fra HS Marine, en av type AKC 185/21,5 HE4 og en av type AKC 100/21 HE4, er levert av Dimo. MB Hydraulikk har levert en stor utstyrspakke på dekk, bestående av blant annet ankervinsj av type 1-AV-20,5K2, capstaner av type CA-3,0-320 og CA-5,0-320, låseplateholder, tuggervinsjer, varpevinsjer, styrepinne og haikjeft.

Innredning

Byggematerialer i innredningen er levert av R&M Ship Interior, som også har levert innvendige dører. Skap, hyller, skuffeseksjoner, køyer og kabinett er levert fra Troldmyr Møbelfabrikk.

Elektronikk

Elmarin har foretatt den elektriske installasjonen og levert elektronisk utstyr. Blue Ctrl har levert automasjonssystem (IAS) og kraftstyringssystem (PMS).