Gå til innhold
Annonse
«Frøy Skuld» er malt i rederiets kjente farger. Foto: Sletta Verft
«Frøy Skuld» er malt i rederiets kjente farger. Foto: Sletta Verft

«Frøy Skuld» ble i slutten av april overlevert til Frøy Akvaressurs. Servicefartøyet er spesielt beregnet for avanserte oppdrag, og er det åttende i rekken fra Sletta Verft.

Annonse

«Frøy Skuld» er bygget i stål med lengde på 19,9 meter og en bredde på 10,6 meter.

Ronny Haltbakk i Sletta Verft forteller at servicebåten har en grønn profil, og utrustes med diesel-elektrisk løsning og batteripakke. 

Fartøyet er designet av Møre Maritime i Kristiansund.

- «Frøy Skuld» er spesielt utviklet for avanserte og tunge servicearbeider i forbindelse med havbruksoperasjoner. Det er lagt vekt på robuste og enkle løsninger for god driftsvennlighet. Stor propell, lettdrevet skrog og diesel-elektrisk løsning og batteripakke gir miljøprofil og lavt drivstofforbruk, poengterer Haltbakk.

Hoveddata: 

  • Navn: «Frøy Skuld» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 180
  • Design: Møre Maritime
  • Lengde: 19,9 meter
  • Bredde: 10,6 meter 
  • IMO-nummer:  
  • Rederi: Frøy Akvaressurs
  • Motor: Nogva Motorfabrikk
  • Gear: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Heimdal K550
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Inergen fra Tyco Fire & Solutions 
  • Livbåter: Viking fra Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Kraner: Bergen Hydraulic

Langt samarbeid

Det store arbeidsdekket på 120 m2 med verksted og servicerom samt lasterom på 50 m3, skal gi stor fleksibilitet for mange arbeidsoperasjoner.

- Broløsningen med særskilt utformet operatørplass med god utsikt over hele arbeidsdekket og skipssiden, bidrar til å sikre arbeidsoperasjoner på dekk.

Sletta Verft har tidligere levert syv skip tidligere til Frøy Akvaressurs AS. Alle er bygget i stål.

- I tillegg har vi levert 14 fartøyer i aluminium til søsterselskapet Frøy Akvaservice AS, forteller Haltbakk til Kyst.no. 

Utstyr: 

Nogva Motorfabrikk har levert en pakke bestående av 1x Scania DI 13 75M, 1x DI 9 74M, 2x Stamford 4 Pole Marine Generator, HCM534F2. Heimdal Gir GGF4F og bokskjølere for gir og HPU. I tillegg til propellanlegget av typen Heimdal K550. 

Sidethruster kommer fra PMH Norway. 

Hydraulikksystemet er levert av MB Hydraulikk AS. De har også levert dekksutstyr som inkluderer ankervinsj, capstan, låseplateholder, tuggervinsj, haikjeft og styrepinner, og varpvinsj. I tillegg kommer elektrohydraulisk aggregat. 

Certex har levert en pakke bestående av anker med tilbehør, ankerkjetting, brannslukningsapparater, flagg, fortøyningsutstyr og redningsutstyr. 

Kraner bestående av 1x PK 150002 M og 1x PK 65002 (M) er levert av Bergen Hydraulic. 

Byggematerialer til innredningen er levert av R&M Ship Interior, mens Troldmyr Møbelfabrikk står for skap, hyller, skuffeseksjoner, køyer og kabinett.