Gå til innhold
Annonse
«Frøy Junior» er det nye arbeidsjernet som er levert fra Sletta Verft. Foto: Sletta Verft
«Frøy Junior» er det nye arbeidsjernet som er levert fra Sletta Verft. Foto: Sletta Verft

Sletta Verft har levert nok et arbeidsjern til oppdrettsnæringen. Denne gang er det bygg 181, «Frøy Junior»,  som overleveres til Frøygruppen.

 

Annonse

Ronny Haltbakk, kontorleder hos Sletta Verft, forteller at nybygget er den største arbeidsbåten i aluminium selskapet noensinne har produsert.

- Den er på 16,0 x 10,5 meter. Skipet er videreutviklet fra våre bygg 177 «Frøysund» og 179 «Frøy Neptun» som tidligere er overlevert til Frøy gruppen, sier han.

Flere arbeidsbåter i produksjon

- Hvor mange fartøy har dere nå levert til Frøy Akvaressurs?

- Vi har levert 8 fartøy tidligere til Frøy Akvaressurs AS. I tillegg har vi levert et større antall arbeidsbåter under 15 meter til Frøy Akvaservice.

Hoveddata: 

  • Navn: «Frøy Junior» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 181
  • Design: Sletta Verft
  • Lengde: 16 meter
  • Bredde: 10,5 meter
  • Rederi: Frøy gruppen
  • Motor: Nogva Scania DI 13 70M 
  • Gear: HC-258 fra Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Thrustere: PMH Norway
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Inergen fra Tyco Marine Solutions
  • Livbåter: Viking fra Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Dekksutstyr: MB Hydraulikk

Haltbakk forteller videre at det  er stor aktivitet ellers hos selskapet, og de har flere båter under produksjon.

- I verkstedhallen holder vi på å bygge to arbeidskatamaraner i aluminium til Lerøy Aurora AS. Ved kai holder vi på å utruste et servicefartøy på 27 meter til FSV. Videre har vi 2 skrog under bygging i Polen, sier han avslutningsvis.

Utstyr: 

«Frøy Junior» er utstyrt med en Nogva Scania DI 13 70M hovedmotor. I tillegg har den en John Deere 4045TFM50 og en Stamford UCM224G1.50 HZ generator, begge levert av Nogva Motorfabrikk. Nogva har også levert propeller og gear av typen HC-258.

Thrustere av typen kommer fra PMH Norway og er av typen ST-60-80 THRUSTER.60-80HK og Petter TCP-32 controll system. 

MB Hydraulikk har levert dekksutstyret bestående av styrepinner og haikjeft, varpvinsj, capstaner og tuggervinsj. I tillegg har de levert ankervinsj. 

Hydraulikksystem er levert av Hydrapipe. Redningsutstyr, sikkerhetsutstyr, anker og kjetting er levert av Certex. 

Skap, hyller, skuffeseksjoner, køyer og kabinett kommer fra Troldmyr Møbelfabrikk, mens sofagruppe i messe kommer fra R&M Ship interior.