Gå til innhold
Den hybride arbeidsbåten «Frøy Hild» reiser vestover for å gjøre oppdrag ved Island. Foto: Sletta Verft
Den hybride arbeidsbåten «Frøy Hild» reiser vestover for å gjøre oppdrag ved Island. Foto: Sletta Verft

Frøy vokser videre, og det nyeste tilskuddet til flåten setter kursen mot Island for sitt første oppdrag.

Hybridfartøyet «Frøy Hild» er bygget i stål med lengde på 19,9 meter og en bredde på 10,6 meter. Fartøyet er rigget for alle typer serviceoppgaver. Andreas Krogstad, salgs- og markedsansvarlig i Frøy, forteller at båten nå går rett fra verftet og ut i arbeid.

- Det vanlige er at vi bygger slike båter for spesifikke kontrakter. Men «Frøy Hild» er bygget på spekulasjon fordi vi forventer økt etterspørsel, og den går da også rett ut i arbeid, sier Krogstad. 

Grønn profil

«Frøy Hild» er en del av det offensive nybyggingsprogrammet til verdens største akvaserviceselskap, Frøy Akvaressurs. Båten er designet av Møre Maritime i Kristiansund og bygget ved Sletta Verft i Aure kommune. Båten er søsterskipet til «Frøy Skuld» som har vært i drift i snart ett års tid.

Hoveddata: 

  • Navn: «Frøy Hild» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 185
  • Design: Møre Maritime
  • Lengde: 19,9 meter
  • Bredde: 10,6 meter
  • Tonnasje: 299  
  • IMO-nummer: 9906099  
  • Rederi: Frøy Akvaressurs
  • Motor: 2x Stamford Pole Marine Generator HCM534F2
  • Propell: Nogva Heimdal K550 m/dyse
  • Generator: 1x Nogva Scania DI13 75, 1x Nogva Scania DI9 74M
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Inergen fra Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin

«Frøy Hild» er spesielt utviklet for avanserte og tunge havbruksoperasjoner. Det er lagt vekt på robuste og enkle løsninger for god HMS og driftsvennlighet.

- Stor propell, lettdrevet skrog og diesel-elektrisk løsning gir grønn miljøprofil og lavt drivstofforbruk, forteller Krogstad.

Et stort arbeidsdekk på 120 m2, med verksted og servicerom samt lasterom på 50 m3, gir stor fleksibilitet for mange arbeidsoperasjoner. Broløsningen har en særskilt utformet operatørplass med god utsikt over hele arbeidsdekket og skipssiden, og bidrar til trygge arbeidsoperasjoner på dekk.

Utstyr: 

Nogva Motorfabrikk har levert hovedmotor og aggregat som består av 2x Stamford Pole Marine Generator HCM534F2 og Nogva Scania DI13 75 i tillegg til Nogva Scania DI9 74M aggregat. De har videre levert propellanlegg type Heimdal K550 m/dyse. 

Dekksutstyret om bord, bestående av ankervinsj, capstan, låseplateholder, tuggervinsj, varpvinsj styrepinner og haikjeft er levert av MB Hydraulikk, som også har levert hydraulikken om bord. 

PMH har levert sidethruster av typen STR-80-250 SUE GIR-THRUSTER. 1 xL1900. 1xL2600 i tillegg til styremaskin.  

Redningsutstyret er levert av Certex som også har levert anker og kjetting. Bergen Hydraulic har levert kraner av typen PK 150002 M H O AS og PK 65002 (M) G OAS. Innredning er gjort av R&M Ship Interior.