Gå til innhold
«Fredrikke Tønder-Olsen» er det tredje søsterskipet som Brødrene Aa leverer til Nordland Fylkeskommune. Foto: Brødrene Aa
«Fredrikke Tønder-Olsen» er det tredje søsterskipet som Brødrene Aa leverer til Nordland Fylkeskommune. Foto: Brødrene Aa

 Brødrene Aa i Hyen har overlevert den drøyt 44 meter lange hurtigbåten «Fredrikke Tønder-Olsen» til Nordland fylkeskommune. Den skal tåle bølgehøyder på fire meter.

Fartøyet er bygget på samme lest som de to foregående hurtigbåtene som Brødrene Aa har levert til Nordland, «Regine Normann» og «Elsa Laula Renberg», men er forsterket for å tåle kraftigere sjø. 

- Det var et tøft krav når det kom til fart og bølgehøyde. Den skal kunne operere i fire meters bølger og er kanskje den eneste hurtigbåten langs kysten som har den operasjonstillatelsen, sier daglig leder i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa til Skipsrevyen. 

«Fredrikke Tønder-Olsen» har også fått installert et sanntids registreringssystem som måler belasting på skrog og akselerasjon. Det er ment som et verktøy for mannskapet og gir signal når belastningen blir for stor.

Hoveddata: 

  • Navn: «Fredrikke Tønder-Olsen»
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 304
  • Design:Brødrene Aa
  • Lengde: 44,2 meter
  • Bredde: 10,8 meter
  • Tonnasje: 583
  • IMO-nummer: 9898864  
  • Rederi: Nordland fylkeskommune / Boreal
  • Motor: 4 x MTU 10V2000 M72 CR fra Bostek
  • Gear: 4 x ZF 3000
  • Vannjet: Kongsberg Maritime
  • Baugthruster: 4x Sleipner SH400
  • Generator: 2 x Volvo Penta D5/Stamford 77 kWe
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Landor Larsen
  • Brannslukningsutstyr: NOVEC Nortronik
  • Elektrisk installasjon: Brødrene Aa/Eikefjord Elektro
     

En annen forskjell fra de to foregående fartøyene er at det nye fartøyet er utrustet med fire kraftige baugthrustere for å være best mulig manøvreringsdyktig ved kaianløp. 

- Fra vår side er disse tre de mest velutrustede og fineste båtene vi har levert, skryter Aa. - De har også installert SCR-anlegg som reduserer utslippene og ridecontroll som forbedrer komforten for passasjerene, legger han til. 

Leter etter en halv knop

Fartøyet, som ble levert fredag 19. februar, var forsinket. Årsaken lå blant annet i utfordringen med å oppnå farten som var i kravspesifikasjonene. 

- Vi har måttet lete etter en halv knop, og det har vi fortsatt mulighet til å utbedre. Årsaken ligger kanskje i at «Fredrikke Tønder-Olsen» er noe tyngre enn de to foregående. I tillegg er det gjort noen endringer i skroget på grunn av baugthrusterne, forklarer Aa. 

Som sine søsterskip er også «Fredrikke Tønder-Olsen» oppkalt etter en sterk kvinne, Fredrikke Tønder-Olsen (1856 - 1931) var gründer og landets første forsikringsagent. I Kristiania startet hun Kristiania Visergutkontor, som også var landets første. I 1926 ble hun tildelt Kongens fortjenestemedalje. 

Utstyr: 

MS «Fredrikke Tønder-Olsen» er utstyrt med fire hovedmotorer fra Bostek av typen MTU 10V2000 M72 CR. For å være best mulig manøvreringsdyktig ved kai er hun utstyrt med fire baugthrustere av typen SH 400 fra Sleipner. Generator er 2x Stamford 62 kWe. Vannjet er levert av Kongsberg Maritime. Gear er 4x ZF 3000. 

Landor Larsen har levert elektronikken om bord. I maskinrommet er fartøyet utstyrt med NOVEC fra Notronik. Styrehusstoler er fra Recaro.