Gå til innhold
Annonse
Annonse

Floating Production, Storage and Offloading enheten «MAERSK PEREGRINO» ble døpt i Singapore den 3. juli 2010 og forlot verftet i oktober. FPSO’en er ombygget ved Keppel Shipyard i Singapore og skal arbeide for Statoil på Peregrino feltet på Campos Basin som befinner seg ca. 85 km utenfor Brasils kyst. Eier er Maersk FPSOs, og det var Eva Ruud, gift med Morten Ruud, Executive Vice President Projects for Statoil, som døpte skipet.

Kontrakten med Statoil har en varighet på 15 år med befrakters opsjon for ytterligere 15 år. FPSO’en ventes å kunne starte arbeidet på feltet i januar 2011. Dette skal være den største enkeltskipsinvesteringen i A.P. Møller - Mærsk A/S’ FPSOs historie. På topp arbeidet nær 3.000 personer med prosjektet.
Mens man ofte har sett at det har vært enkeltskrog tankskip som nærmet seg utfasing, som ble solgt for ombygging til flytende enheter, var det i dette tilfellet et helt nytt skip. For «Maersk Nova» ble bygget i 2008 ved Dalian Shipbuilding og fikk kun utføre en oljereise før ombyggingen ved Keppel startet, – et arbeid som ble ferdiggjort i oktober 2010.
Ombyggingsprosjektet har vært en internasjonal oppgave. Prosjektet ble kontrollert av Maersk FPSOs i Danmark, “front end engineering design” ble utført i Brasil og “main engineering” i Danmark, Norge, USA, India og Singapore. Prosess modulene ble bygget i Indonesia, og endelig integrasjon ombord på skipet fant sted i Singapore.

«MAERSK PEREGRINO» beskrives som state-of-the-art FPSO utstyrt med innovativ teknologi og fremheves som “unique in its complexity”.
Oljen på Peregrino feltet har høy viskositet som krever avansert prosesseringsteknologi. FPSO’en må kunne generere nok varme til å separere olje fra gass, sand og vann. Lagring av råoljen trenger oppvarming for å forhindre solidifisering i tankene. Skipet har to “production trains” og tre dampkjeler som anvender et system spesielt utviklet for prosessering av denne type tungolje.
Enheten skal arbeide på vanndyp på ca. 100 meter og har fått installert15 moduler som veier totalt 12.500 ombord. Det var medvirkende til at dødvekten er blitt redusert til ca. 276.000 tonn. Skipet har produksjonskapasitet på 100.000 fat olje per dag, 350.000 fat liquids og 7,3 millioner standard kubikkfot gass per dag. Lagringskapasiteten er på 1,6 millioner fat olje.

«MAERSK PEREGRINO»
Hoveddata:
Lengde o.a. 345,00 m
Bredde 58,00 m
Dwt ca. 276.000
Lagringskap. 1.600.000 fat
IMO nr. 9323950

«MAERSK PEREGRINO» er innredet for 100 personer, og blant redningsutstyret finner man også to Fassmer 100-personers redningsbåter med davit design fra dansk Nadiro. FPSO’en er utstyrt med tre dampturbiner som produserer 72MW med elektrisk kraft. Hovedmaskineriet utgjøres av en Wärtsilä/Doosan 7Rtflex84T motor med ytelse på 29.400 kW.

Maersk FPSOs
Selskapet ble etablert i 1995 som Maersk Contractors og har en flåte på fem FPSO’er og en Jack-Up Production Module. Maersk FPSOs inngår i A.P. Moller - Maersk Group og har cirka 1.000 ansatte globalt. Gruppen har investert mer enn $4,5 milliarder i offshore assets de siste årene.