Gå til innhold
«Fox Inspector» er overlevert til Samba Marin. Foto: Mundal Båt
«Fox Inspector» er overlevert til Samba Marin. Foto: Mundal Båt

I januar 2020 signerte Mundal Båt og Samba Marin kontrakt for bygging av et nytt fartøy for servicebåtrederiet i Bjørnafjorden kommune i Vestland. Den skal i oppdrag for Lerøy Vest

«Fox Inspector» blir det tiende fartøyet i rederiets voksende flåte. I forbindelse med nye krav til arbeidsfartøy og sertifikater bestemte Samba Marin at båten skulle bli 15,01 meter og båten er utrustet i henhold til alle lover og regler for fartøy over 15 meter.

I byggeprosessen har det blitt lagt stor vekt på boforhold for mannskap som skal operere båten over lengre tidsperioder.

«Fox Inspector» er bygget som en sandwich kompositt arbeidskatamaran, designet av Maritime Engineering i Knarvik. 

Hoveddata:

  • Navn: «Fox Inspector»  
  • Verft: Mundal Båt
  • Byggenummer: 96
  • Design: Maritime Engineering
  • Lengde: 15,01 meter
  • Bredde: 9,6 meter
  • MMSI: 258002350
  • Rederi: Samba Marin
  • Motor: Nogva Motorfabrikk
  • Thrustere: Petters Marine
  • Styremaskin: Sleipner
  • Stoler i styrhus: NorSap
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vico
  • Brannslukningsutstyr: Florø Brannvernservice
  • Livbåter: Haba Sikkerhet
  • Elektrisk installasjon: Acel
  • Kraner: Palfinger fra Bergen Hydraulic

I forbindelse med design av skroget gjennomførte designerne, i samarbeid med Høgskulen på Vestlandet HVL, tester på skrogmotstand i modelltanken til Marin Lab i skolens lokaler på Kronstad i Bergen. 

Fartøyet har kran, egen ROV hangar samt eget operasjonsrom hvor en kan kjøre dykkeoperasjonene fra. Fartøyet har også spesialdesignede løsninger som dykkerstige til sjø akter, samt resess i siden for å sikre god tilkomst til sjø.

Utstyr: 

Fartøyet er utstyrt med motorer fra Nogva Motorfabrikk. Den har styremaskin fra Sleipner, mens Petters Marine Hydraulikk har levert thrustere. 

Kranene om bord er av typen Palfinger levert av Bergen Hydraulic. Lorentzen Hydraulikk har levert vinsjer og capstaner. Sotra Anchor and Chain har levert ankerutrustning. I styrhuset har fartøyet stoler fra NorSap. Hydraulikkrør og installasjon er levert av TESS, mens Acel har levert elektromateriell og sørget for installasjon. Elektronisk utstyr er levert av Vico.