Gå til innhold
«Fosnahav» er levert fra Salthammer Båtbyggeri til Abyss Aqua. Foto: Abyss Aqua
«Fosnahav» er levert fra Salthammer Båtbyggeri til Abyss Aqua. Foto: Abyss Aqua

I oktober overleverte Salthammer Båtbygger «Fosnahav» til Abyss. Dette blir selskapets 16. fartøy i flåten.

«Fosnahav» er en 22 meter lang og 13 meter bred katamaran, og bygget på samme design som «Fosnakongen» som verftet leverte til samme rederi i 2015.  Begge fartøyene er designet av Tomra Engineering.

 - Etter å ha gått «Fosnakongen» flere ganger over til Island, valgte vi å bygge et tilsvarende fartøy, men noe mindre. «Fosnakongens» unike skrog er solid og trygg i åpent hav med tung og kraftig sjø og har vist seg veldig sjøsterk, sier daglig leder i Abyss Øystein Kjønhaug. 
Salthammer Båtbyggeri har lang erfaring som båtbyggere og strekker seg langt tilbake i tid. Selskapet ble startet opp i 1896 og har flere leveranser i vente. De har tt godt samarbeide med Tomra Engineering som har designet flere av båtene levert fra Salthammer Båtbyggeri. 

 - Vi har videreført flere tekniske løsninger til «Fosnahav». Fartøyet har fått samme ballastsystem og dekksutstyr som «Fosnakongen» . Videre har «Fosnahav» to kraner på henholdsvis 180 og 120 tonn/meter, vinsjer på 40 og 10 tonn, DP, ROV og posisjonering, sier Operasjonssjef i Salthammer Båtbyggeri, Anders Husby. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Fosnahav» 
  • Verft: Salthammer Båtbyggeri
  • Byggenummer: 145
  • Design: CoastCat 22W
  • Lengde: 22 meter
  • Bredde: 13 meter
  • IMO-nummer: 9895862
  • Rederi: Abyss Aqua
  • Motor: 2x Nogva Scania DI16 à 500 hk 
  • Gear: KMG-350 fra Kumera Helseth
  • Propell: Helseth Propeller
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Florvaag Elektronikk
  • Brannslukningsutstyr: Nortronik fra Ålesund Brannservice
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro
  • Kraner: Aukra Maritime

Han opplyser også at fartøyet får tuggervinsjer fremfor vanlige nokker for å trygge mannskapets sikkerhet om bord. 

Rederiets 16. fartøy

Kundene etterspør stadig større og kraftigere båter som kan gå i mer multioperasjoner. Dette krever også solide og sikre løsninger på dekk som tilfører mannskapet en tryggere og bedre HMS hverdag. 

Abyss utstyrer alle sine fortøyningsfartøy med sitt egenutviklede dekksutstyr, Abyss Safety Link. 

«Fosnahav» blir selskapets fartøy nr.16. Abyss opererer i dag ett fartøy over 15 meter, men vil utvide flåten med flere større fartøy fremover. 

 - Selskapet er inne i en spennende utvikling hvor vi bygger for fremtiden og det vil komme flere større fartøy fremover. «Fosnahav» og «Fosnakongen» er fartøy som vi vet er solide og har ett godt utnyttet design, sier eier og styreleder i Abyss, Victor Jensen.

Utover de tekniske løsningene på fartøyet har Abyss Aqua AS utviklet et unikt boreverktøy til ROV som blir fast stasjonert på «Fosnahav». Boreverktøyet, DeepDriller, er utviklet for å effektivisere bolteboring på dypt vann. Det nye verktøyet kan borre bolter ned til 1000 meter og får en magasinløsning som gjør det mulig å bore, gyse fast og sette opptil 4 bolter på ett og samme dykk. 

Miksingen av gysemasse foregår nede på verktøyet og inn sjaklingen skjer når bolten er satt og gysemassen er herdet, det benyttes samme type sjakler som blir benyttet av dykkere. 

 - Verktøyet vil revolusjonere bolteboring med ROV og redusere tidsbruken på dette. Noe som igjen fører til reduserte kostnader for kunden, sier Salg- og markedssjef i Abyss Torbjørn Mikkelsen. 

Utstyr:

«Fosnahav» er utstyrt med  2x Scania DI16 fra Nogva Motorfabrikk. Thrustere og vinsjer er levert av PMH Norway.Gir er av typen KMG-350 fra Kumera Helseth. Helseth Propeller har levert propellanlegget. Kraner er av typen 1 x Aukra Crane ADK-80, 180t/m,  1 x Aukra Crane ADK50, 120t/m fra Aukra Maritime. Dekksutstyr er levert av Salthammer Tresfjord. Innredningen om bord er gjort av Norwegian Maritime Interior, med møbler fra Shipnor og Ekornes. Styrhusstolene er levert av Alutech. Elektronisk utstyr er fra Furuno, levert av Florvaag Elektronikk.