Gå til innhold
Nummer to av tre er levert fra Oma Båtbyggeri til Offshore Windservice AS i Danmark. Foto Oma Båtbyggeri
Nummer to av tre er levert fra Oma Båtbyggeri til Offshore Windservice AS i Danmark. Foto Oma Båtbyggeri

Oma Båtbyggeri har nylig overlevert «FOB Swath 9» til Offshore Windservice i Danmark. Det er fartøy nummer to i en serie på tre som verftet leverer til kunden, og nybygget er en videreutvikling av tidligere fartøy. 

I mai 2019 signerte Oma Baatbyggeri en kontrakt med Odfjell Wind for bygging av «FOB Swath 9» og «FOB Swath 10». Swath betyr “Small Waterplane Area Twin Hull”. Konseptet er utviklet i nært samarbeid med kunden og bygger på deres drifts erfaringer med SWATH fartøyer opp gjennom årene, kombinert med Omas design kunnskap for hurtigbåter.

Tåler mer sjø

 - Det spesielle med konseptet er at båten kombinerer høy fart med et skrog som kan senkes 1,5 meter ned i vannet. Dermed kan skrogets bevegelser reduseres betydelig, noe som er med på å sikre overføring av personell mellom fartøy og vindmøller i høy sjøgang, forklarer daglig leder i Oma Båtbyggeri, Gunnar Jan Oma til Skipsrevyen.

  • Navn: «Fob Swath 9» 
  • Verft: Oma Båtbyggeri
  • Byggenummer: 544
  • Design: Oma Båtbyggeri
  • Lengde: 32,45 meter
  • Bredde: 11,50 meter
  • Tonnasje: 372
  • IMO-nummer:  9920576
  • Rederi: Offshore Windservice AS
  • Motor: 4x MAN V12-1650
  • Fremdriftssystem: 4x MJP Waterjets DRB 500DD 
  • Generator: 2x Volvo Penta AU 92kWm 85kWe x2
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-saving Equipment Norway AS
  • Elektrisk installasjon: Teknisk Bureau AS
  • Passasjerkapasitet: 55
     

Det vel 32 meter lange fartøyet er bygget i aluminium, men er likevel ikke tyngre enn tidligere versjoner som er bygget i karbon. Fartøyet er i tillegg bygget med vannjetter i stedet for propeller som er brukt i tidligere SWATH båter. Båten skal gå med en servicefart på opp mot 35 knop.

Videreutvikling av design

Skroget til «FOB Swath 9» er bygget på Oma sin erfaringer fra hurtigbåter som igjen er kombinert med Odfjells erfaringer med Swath fartøy. Med dette designet oppnår man svært høy service fart som kombinert med Swath fartøyenes gode sjøegenskaper gir redusert bevegelser i høy sjøgang. 

- Fartøyet er også utstyrt med ballasttanker som kan fylles med sjøvann og som gjør at fartøyet kan senkes ned i sjøen i løpet av 3 minutter. Dette bidrar til å gi fartøyet reduserte bevegelser når det operer i nedsenket «modus» i forbindelse med manøvrering til og fra offshoreinstallasjoner, forteller Oma.

Utstyr: 

Hovedmotoren om bord i «Fob Swath 9» er en 4x MAN V12-1650. Den er videre utstyrt med  2x Volvo Penta AUX 92 kWm 85 kWe hjelpemotorer. Vannjeten er 4x MJP Waterjets DRB 500DD. 

Landgangen er levert av Undertun Industrier. MB Hydraulikk har levert ankerspill mens selve anker og kjetting er levert av Certex. Dekkskranen er levert av Bergen Hydraulic. 

Passasjersetene er levert av West Mekan AS, mens stolene i styrhus kommer fra Alu Design & Services. Fartøyet er også utstyrt med interceptor og stabilisatorer fra Humphree AB.