Gå til innhold
Annonse
 «Fjordøy» er den andre hybride hurtigbåten som GS Marine overleverer til Norled. Foto: GS Marine
«Fjordøy» er den andre hybride hurtigbåten som GS Marine overleverer til Norled. Foto: GS Marine

GS Marine i Gursken har overlevert den andre hybride hurtigbåten til Norled.

Annonse

Det var i 2017 Norled sendte ut en tender for byggingen av to nye hurtigbåter. Den første var «Fjordled» som ble levert i april. Nå er også «Fjordøy» levert og skal trafikkere ruten mellom Haugesund og Røvær. 

– Dette er en milepæl i forhold til miljøforbedring på hurtigbåt, med fremtidsrettede løsninger som slipper ut 80 prosent mindre NOx enn den forrige båten som trafikkerte ruten mellom Haugesund og Røvær, sa regionsjef for hurtigbåter i Norled, Bjørn Egil Søndenå da den første båten ble overlevert.

Hoveddata:

  • Navn: «Fjordled» 
  • Verft: GS Marine
  • Byggenummer: 48
  • Design:  Ingebjørg Aasheim / GS Marine. 
  • Lengde: 24 meter
  • Bredde: 7 meter
  • Tonnasje: 155
  • IMO-nummer: 
  • Rederi: Norled
  • Motor: 2 x Volvo DI13 070M
  • Gear: Servogear HDE220 – H (in line)
  • Thrustere: Sleipner Motor
  • Generator: Frydenbø
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Florvåg Elektronikk
  • Brannslukningsutstyr: Notronik AS
  • Redningsutstyr: Fosnavåg Notbøteri / Viking
  • Passasjerkapasitet: 89

«Fjordøy» har som sitt søsterskip den beste eksosrensingen som er mulig å oppnå, Tier III, og tilfredsstiller dermed nye miljøkrav som kommer i fremtiden.

Båten er blant annet utstyrt med Servogears Ecoflow PropulsorTMsolution. Båten har plass til 89 passasjerer og kan ta 3,5 tonn last på dekk. 

«Fjordøy» er 24 meter lang, og syv meter bred, og utstyrt med to hovedmotorer fra Volvo Penta. 

Designet er gjort av Ingebjørg Aasheim / GS Marine, mens batteripakkene er levert av Greenland Energy. Innreding er gjort av GS Marine Produksjon, mens passasjerestolene kommer fra West Mekan AS i Nordfjordeid. Stolene i styrhuset kommer fra Brunvoll, som også har levert styresystemer om bord. Hydraulikkopplegg er levert av Dimo AS, mens Undertun Industrier har stått for de hydrauliske landgangene. 

Toalettsystemet er levert av Jets AS, og båten er malt med maling levert av Jotun.

Norled skal drifte Røvær- sambandet i 10 år fremover, og de to fartøyene tilfredsstiller de siste kravene innenfor universell utforming.