Gå til innhold
Annonse
«Fjordjarl» er den siste av tre som leveres fra Oma Baatbyggeri til Norled. Foto: Oma Baatbyggeri
«Fjordjarl» er den siste av tre som leveres fra Oma Baatbyggeri til Norled. Foto: Oma Baatbyggeri

Oma Baatbyggeri har overlevert den tredje passasjerkatamaranen til Norled i samme serie. Fra før er «Fjorddronningen» og «Fjordprinsen» levert. Nå er også «Fjordjarl» klar for trafikk i Troms.   

Annonse

«Fjorddronningen», den første av de tre søsterskipene, ble levert til Norled AS 15 oktober 2019. «Fjordprinsen» ble levert 10 desember samme år, og satt i drift 1. januar 2020. Med levering av M/S «Fjordjarl» har Norled nå mottatt de tre fartøyene. 

Båtene skal trafikkere i Troms i ruta mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad.

Båttypen er en videreutvikling av de anerkjente Oma Passasjerkatamaranene som verftet har levert mange av til forskjellige norske rederier. Dette nybygget har en utforming og er utrustet med fremdriftsmaskineri som vil gi ytterligere reduksjon i energiforbruk. 

Hoveddata:

  • Navn: «Fjordjarl» 
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 543
  • Design: Oma Baatbyggeri
  • Lengde: 39 meter
  • Bredde: 10,60 meter
  • Tonnasje: 428
  • IMO-nummer: 9883601
  • Rederi: Norled
  • Motor: 4x MTU 8V 2000 M72 fra Bertel O Steen Teknikk
  • Fremdrift: MJP - 4x DBR 500 DD
  • Generator: Stamford fra Nogva Motorfabrikk
  • Hjelpemotorer: 2x John Deere 46 kW fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Nove 1230 fra Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Teknisk Bureau

Universell utforming kombinert med svært gode sjøegenskaper, ivaretar komforten for passasjerene. Det er videre lagt meget godt til rette for at passasjerer med funksjonshemninger skal kunne ferdes enklest mulig om bord.

I mai 2018 ble det klart at Norled vant den store anbudskontrakten for hurtigbåtforbindelsen mellom Harstad og Tromsø fra 2020 til 2030. Med dette befester Norled posisjonen som det klart største hurtigbåtselskapet i Norge. Samtidig er Norled nå verdens femte største hurtigbåtoperatør, og den aktøren som driver mye av teknologiutviklingen innen bransjen. 

- Vår ambisjon er å være en pådriver for ny og miljøvennlig teknologi, sier konstituert administrerende direktør Lars Jacob Engelsen. 

Utstyr: 

«Fjordjarl» er levert med 4x MTU 8V 2000 M72 motorer fra Bertel O Steen Teknikk. Hjelpemotorer er 2 stk av typen John Deere på 46 kW. Generatorer er av typen Stamford, begge levert av Nogva Motorfabrikk. Fremdriftssystemet er MJP - 4x DBR 500 DD vannjetanlegg. 

MB hydraulikk har levert ankervinsjen om bord, mens Erling Haug AS har levert anker og kjetting. West Mekan har levert alt av møbler på nybygget. Teknisk Bureau har stått for elektrisk, og elektronisk installasjon.