Gå til innhold
Annonse
 «Fjorddronningen» er den første av tre som leveres fra Oma Baatbyggeri til Norled. Foto: Oma Baatbyggeri
«Fjorddronningen» er den første av tre som leveres fra Oma Baatbyggeri til Norled. Foto: Oma Baatbyggeri

Oma Baatbyggeri har overlevert sitt bygg nummer 541 til Norled. Den 39 meter lange passasjerkatamaranen «Fjorddronningen» skal frakte passasjerer i Troms fra 2020. 

Annonse

«Fjorddronningen» har en kapasitet på 296 passasjerer, og kontrakten mellom Norled og Oma Baatbyggeri ble signert i 2018. Dette er den første av tre identiske fartøyer som skal leveres fra verftet på Stord til Norled. De to øvrige fartøyene er forventet levert i desember 2019 og mars 2020.

Båtene skal settes i passasjertrafikk i Troms i ruta mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad. 

Selve båttypen er en videreutvikling av de anerkjente Oma passasjerkatamaranene som verftet har levert mange av til forskjellige norske rederier opp gjennom årene.

Hoveddata: 

  • Navn: «Fjorddronningen» 
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 541
  • Design: Oma Baatbyggeri
  • Lengde: 39 meter
  • Bredde: 10,60 meter
  • Tonnasje: 428
  • IMO-nummer: 9866873
  • Rederi: Norled
  • Motor: 4x MTU 8V 2000 M72 fra Bertel O Steen Teknikk
  • Fremdrift: MJP - 4x DBR 500 DD
  • Generator: Stamford fra Nogva Motorfabrikk
  • Hjelpemotorer: 2x John Deere 46 kW fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Nove 1230 fra Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Teknisk Bureau
     

«Fjorddronningen» har en utforming og er utrustet med fremdriftsmaskineri som vil gi ytterligere reduksjon i energiforbruk. Dermed bekrefter Oma Baatbyggeri sin posisjon med å levere fartøyer med lavt drivstofforbruk, lav støy og høy passasjerkomfort. 

Det er videre lagt meget godt til rette for at passasjerer med funksjonshemninger skal kunne ferdes enklest mulig om bord. 

I mai 2018 ble det klart at Norled vant den store anbudskontrakten for hurtigbåtforbindelsen mellom Harstad og Tromsø fra 2020 til 2030. Med dette befester Norled posisjonen som det klart største hurtigbåtselskapet i Norge. Samtidig er Norled nå verdens femte største hurtigbåtoperatør, og en aktør som driver mye av teknologiutviklingen innen bransjen. 

- Vår ambisjon er å være en pådriver for ny og miljøvennlig teknologi, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen. - Samarbeidet innenfor det maritime teknologiklyngene i Norge er helt spesielt, og ligner på mange måter på de fremste teknologimiljøene man finner verden, med høy tillit og høy fleksibilitet på samme tid, legger han til. 

Utstyr: 

«Fjorddronningen» er levert med 4x MTU 8V 2000 M72 motorer fra Bertel O Steen Teknikk. Hjelpemotorer er 2 stk av typen John Deere på 46 kW. Generatorer er av typen Stamford, begge levert av Nogva Motorfabrikk. Fremdriftssystemet er MJP - 4x DBR 500 DD vannjetanlegg. 

MB hydraulikk har levert ankervinsjen om bord, mens Erling Haug AS har levert anker og kjetting. West Mekan har levert alt av møbler på nybygget. Teknisk Bureau har stått for elektrisk, og elektronisk installasjon.