Gå til innhold
Like før jul i 2020 ble «Esvagt Schelde» overleveret fra New Havyard Ship Technology til rederiet Esvagt. Foto: New Havyard Ship Technology
Like før jul i 2020 ble «Esvagt Schelde» overleveret fra New Havyard Ship Technology til rederiet Esvagt. Foto: New Havyard Ship Technology

New Havyard Ship Technology i Leirvik overleverte i desember nok et vindmølleskip til danske Esvagt.

Dette er skip nummer fire og design nummer åtte i det langvarige samarbeidet mellom to innenfor havvind-industrien; danske Esvagt som er pionerer i denne bransjen og Havyard som de første med spesialdesign for havvind og nå også med en verdensledende rekke av leveranser av vindmølleskip.

Det 70,5 meter lange og 16,6 meter brede fartøyet som ble overlevert i desember er sist i en rekordlang rekke, men også først i en ny serie som skal leveres til Esvagt. Samtidig med at dette skipet nå er ferdiggjort, blir det arbeidet på det andre i rekken og det tredje kom til verftet like etter nyttår.

Prosjektleder ved New Havyard Ship Technology, Jan-André Førde Systad, sier at samarbeidet med Esvagt også denne gangen har vært svært bra.

Hoveddata

  • Navn: «Esvagt Schelde» 
  • Verft: New Havyard Ship Technology
  • Byggenummer: 146
  • Design: Havyard 831 L SOV
  • Lengde: 70,5 meter
  • Bredde: 16,6 meter
  • Tonnasje:  3830
  • IMO-nummer: 9878967  
  • Rederi: Esvagt
  • Motor: 4 x Nogva Scania type D16 090 M à 640 kW
  • Tunnelthruster: Brunvoll
  • Azimuth thruster: Steerprop Ltd
  • Generator: Marelli
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Thrane & Thrane
  • Brannslukningsutstyr: Tyco
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Kraner: SMST og Peak Marine 

- Esvagt er en god kunde som vi har samarbeidet med lenge. Vi kjenner systemene deres og forventningene deres, så det har blitt et godt skip som vi nå leverer – og så gleder vi oss til å ta fatt på neste skip, sier han i en melding.

Konsernsamarbeid

Havyard Design & Solutions har blant annet brukt verktøyene sine i Havyard-laben med digitale tvillingskip og virtuelt hav, for å utvikle skip med optimale posisjoneringsegenskaper og gode sjøegenskaper som er viktig for oppdragene ved vindparkene. Slik får rederi og oppdragsgiver skip som er skreddersydde for oppdraget, mest mulig energieffektive og driftssikre.

Salgsdirektør i Havyard Design & Solutions, Gisle Thrane, løfter også frem at de har kombinert Havyard-design med Esvagt sin egen design av transferbåter.

- Det er et godt eksempel på at serien med havvindskip er en lagseier. Gjennom et så langt og tett samarbeid som vi har hatt med Esvagt, så blir vi kjent med hverandre og bygger tillit. Da kan vi også utfordre hverandre og bygge skip som er ettertraktet i markedet, sier han.

Norwegian Electric Systems har levert energidesign, kontrollsystemer og komplett fremdriftssystem for skipet. Og New Havyard Ship Technology har utrustet, testet og ferdigstilt skipet som når går til Belgia der det skal ta om bord utstyr og gjøres klart til å være på feltet og i oppdrag alt før nyttår.

Utstyr:

Motorene om bord er 4 x Nogva Scania type D16 090 M à 640 kW. 2 x Nogva Cummins type QSK38-DM1. Generatorer om bord består av 4x Marelli type MJRM 400 MA4 à 769 kVa og 2 x Marelli type MJRM 400 LB4 83 à 1238 kVa. Nødgenerator er en Nogva Scania D138 075M.

Azimuth thrustere er levert av Steerprop Ltd. Brunvoll har levert tunnelthrustere uttrekkbare thrustere og medfølgende elmotorer.

DP systemet kommer fra Kongsberg. Furuno har levert en omfattende navigasjonspakke. Palfinger har levert ankerspill, capstaner og fortøyningsvinsjer. Daviter til MOB-båt, arbeidsbåt og livbåter er levert av Vest Davit. Interiørarbeidet er gjort av Maritime Montering. Gurskøy har levert to landganger til det nye fartøyet. Ventilasjonssystemet er levert av Teknoterm. 

«Esvagt Schelde» er utstyrt med tre kraner. En er levert av SMST, type KBC-S-SK 4T/17m. I tillegg har den en HLRM 35/3Sl og en HLRM 90-5S, begge levert av Peak Marine. 

Jets Vacuum har levert kloakbehandlingssystemet.