Gå til innhold
Den siste av tre havvindskip til Esvagt er overlevert fra Havyard Leirvik
Den siste av tre havvindskip til Esvagt er overlevert fra Havyard Leirvik

Det tredje og siste av trillingskipene til Esvagt er levert fra Havyard Leirvik. Til sammen har verftet levert seks havvind-skip og har med det en sterk posisjon i dette segmentet.

På under ett år har skipsbyggerne ved Sognefjorden levert tre vindmølleskip av HAV 831 SOV-design til danske ESVAGT. Dette har skjedd i et år der koronapandemien har gitt helt nye utfordringer innen ressurs- og materiellplanlegging. 

Prosjektleder Vegard Skår sier at Havyard Leirvik gjennom denne perioden har vist at de er omstillingsdyktige og fleksible. I tillegg fremhever han samarbeidet med underleverandører som har «gått den ekstra mila», for å sikre et godt resultat for rederi og mannskap.
- På skip nummer tre ser vi virkelig søsterskip-effekten. Vi får utrolig gode tilbakemeldinger fra leverandører, rederi og klasseselskap, og alle som har vært med på å bygge dette skipet kan være stolte av resultatet, sier Skår.

Kvaliteten på arbeidet som er utført viste seg under prøveturen, som ble avsluttet før det var planlagt.

Hoveddata:

  • Navn: «Esvagt Havelok»  
  • Verft: Havyard Leirvik
  • Byggenummer: 149
  • Design: HAV 831 SOV
  • Lengde: 70,5 meter
  • Bredde: 16,6 meter
  • Tonnasje:  3830
  • IMO-nummer:  9878981  
  • Rederi: Esvagt
  • Motor: 4x Nogva Scania D16 090M à 640 kW, og  2x 1044 kW Nogva Cummins type  QSK38-DM1
  • Thrustere: Brunvoll
  • Kraner: SMST og Peak Marine
  • Generator:  4x MJRM 400 MA4 à 769 kVA, 2x 1238 kVA MJRM 400 LB4 B3
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Thrane & Thrane
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Interiør: Maritime Montering
  • Kapasitet mannskap: 60 personer

Overlevering

Overleveringen av «Esvagt Havelok» var den tredje i samme serie, men er det sjette vindmølleskipet fra verftet ved Sognefjorden til havvind-pioneren i Danmark. Vegard Skår fremhever det gode samarbeidet med Esvagt.
- Vi har nå samarbeidet med Esvagt på så mange prosjekter at vi kjenner både system, forventninger og ansatte. Det er derfor en glede å få overlevere et så godt skip, av en så god kvalitet til rederiet. 

Solid plassert i det grønne skiftet

Administrerende direktør ved Havyard Leirvik Tor Leif Mongstad, sier seks leverte skip til havvindindustrien gir Havyard Leirvik en svært sterk posisjon i dette segmentet, i tillegg til at verftet er markedsledende innen batteriferjer.
- Med våre referanser både fra batteriferjer og vindmølleskip, i tillegg til at vi nå har ombygging og elektrifisering av ferjer for flere ferjerederi, står vi solid plassert innen det grønne skiftet på sjøen. 

Havyard Leirvik satser nå også på ombyggingsoppdrag og reparasjoner. 

- Vi har god beliggenhet og innebygd dokk som gjør at vi kan utføre tradisjonelt sommerarbeid også om vinteren. Vi har også på plass riktig bemanningen og er godt rigget for fremtiden.

Utstyr: 

«Esvagt Havelok» er utstyrt med 4x Nogva Scania D16 090M motorer à 640 kW. Videre har den 2x 1044 kW Nogva Cummins type  QSK38-DM1. Generatorene består av 4x Marelli Motori MJRM 400 MA4 à 769 kVA og 2x 1238 kVA Marelli Motori type MJRM 400 LB4 B3. Nødgeneratoren er en 374 kW Nogva Scania type D13B 075M. 

Brunvoll har leverte baugtunnelthruster av FU80LTC2250, og en uttrekkbar thruster av typen AR63LNC1650. De elektriske motorene til tunnelthrusterne er levert av Marelli Motori. 

DP-systemet er levert av Kongsberg Maritime. Offshore landgang kommer fra SMST, mens landgang kommer fra Gurskøy. Kraner kommer fra SMST og Peak Marine.

Broløsningen er levert av Norwegian Electric System og inneholde komponenter fra Furuno, Kongsberg, Emri, Skipper og Zenitel. Selskapet har også levert hovedtavler. 

Fortøyningsvinsjer, ankervinsj og capstaner er levert av Palfinger. Daviter til MOB-båt, arbeidsbåt og livbåter er levert av Vestdavit. 

Behandlingssystem for ballastvann er levert av Norwegian Greentech AS. Interiør og møbler kommer fra Maritime Montering, dører kommer fra Libra Plast mens vinduer kommer fra Bohamet.