Gå til innhold
«Esvagt Alba» er det femte og siste fartøyet Havyard Leirvik leverer til Esvagt. Foto: Havyard Leirvik
«Esvagt Alba» er det femte og siste fartøyet Havyard Leirvik leverer til Esvagt. Foto: Havyard Leirvik

Havyard Leirvik overleverte «Esvagt Alba» til det danske rederier Esvagt i juni. Dette er det femte vindmølleskipet som bygges ved verftet.  

«Esvagt Alba» er det andre i en serie av HAV 831L SOV-design, og det femte totalt. 

Prosjektleder Vegard Skår ved Havyard Leirvik forteller at koronapandemien har gitt store utfordringer når det gjelder både arbeidere og servicefolk fra underleverandører i tillegg til leveranser av utstyr, og har gitt helt nye utfordringer innen ressurs- og materiellplanlegging. 

- Men vi har vist at vi er omstillingsdyktige og greid å løse utfordringene. Vi har hatt et svært godt samarbeid der alle parter har vært fleksible og strukket seg langt, og der det har vært levert mye godt arbeid både på verftet, hos leverandørene og innad i prosjektorganisasjonen. Slik har vi greid å levere på tid og med god kvalitet, sier Skår.

Det 70,5 meter lange og 16,6 meter brede fartøyet skal leveres til det danske rederiet Esvagt, og Skar trekker frem det gode samarbeidet de har hatt med rederiet. 

- Vi har nå samarbeidet med ESVAGT på mange prosjekter, kjenner godt både systemene og forventningene deres, og gleder oss over å levere nok et godt skip og nyttig verktøy til deres arbeid i havvind-segmentet. 

Hoveddata:

  • Navn: «Esvagt Alba» 
  • Verft: Havyard Leirvik
  • Byggenummer: 148
  • Design: HAVYARD 831 L SOV
  • Lengde: 70,5 meter 
  • Bredde: 16,6 meter
  • Tonnasje: 3830  
  • IMO-nummer: 9878979  
  • Rederi: Esvagt
  • Motor: 4x Nogva Scania D16 090M à 640 kW, og  2x 1044 kW Nogva Cummins type  QSK38-DM1
  • Thrustere: Brunvoll
  • Kraner: SMST og Peak Marine
  • Generator:  4x MJRM 400 MA4 à 769 kVA, 2x 1238 kVA MJRM 400 LB4 B3
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Thrane & Thrane
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Interiør: Maritime Montering
  • Kapasitet mannskap: 60 personer

Skipet er designet av HAV Design og er det niende HAV-designet som blir levert til Esvagt. Skipet er utviklet for å ha optimale posisjoneringsegenskaper og sjøegenskaper som er viktig for operabiliteten ved vindparkene. 

Norwegian Electric Systems har levert energidesign, kontrollsystemer og komplett fremdriftssystem for skipet.

Utstyr: 

«Esvagt Alba» er utstyrt med 4x Nogva Scania D16 090M motorer à 640 kW. Videre har den 2x 1044 kW Nogva Cummins type  QSK38-DM1. Generatorene består av 4x Marelli Motori MJRM 400 MA4 à 769 kVA og 2x 1238 kVA Marelli Motori type MJRM 400 LB4 B3. Nødgeneratoren er en 374 kW Nogva Scania type D13B 075M. 

Brunvoll har leverte baugtunnelthruster av FU80LTC2250, og en uttrekkbar thruster av typen AR63LNC1650. De elektriske motorene til tunnelthrusterne er levert av Marelli Motori. 

DP-systemet er levert av Kongsberg Maritime. Offshore landgang kommer fra SMST, mens landgang kommer fra Gurskøy. Kraner kommer fra SMST og Peak Marine.

Broløsningen er levert av Norwegian Electric System og inneholde komponenter fra Furuno, Kongsberg, Emri, Skipper og Zenitel. Selskapet har også levert hovedtavler. 

Fortøyningsvinsjer, ankervinsj og capstaner er levert av Palfinger. Daviter til MOB-båt, arbeidsbåt og livbåter er levert av Vestdavit. 

Behandlingssystem for ballastvann er levert av Norwegian Greentech AS. Interiør og møbler kommer fra Maritime Montering, dører kommer fra Libra Plast mens vinduer kommer fra Bohamet.