Gå til innhold
Annonse
MF «Eresfjord» er levert fra Tersan Shipyard og på vei til Norge. Foto: Tersan Shipyard
MF «Eresfjord» er levert fra Tersan Shipyard og på vei til Norge. Foto: Tersan Shipyard

Fjord1 har fått overlevert sitt nybygg MF «Eresfjord» fra Tersan Shipyard i Tyrkia. Nå har den lange reisen til Norge startet.

Annonse

- Avhengig av værforholdene er det forventet ankomst i løpet av desember måned, forteller Driftsdirektør Andrè Høyset i Fjord1 til Skipsrevyen. 

Etter at fergen er kommet frem skal den i første fase være reserveferge og skal være operativ kort tid etter ankomst. Da vil det også være tid for dåp av nybygget. 

- Når det blir, og hvem som skal være Gudmor vil vi komme tilbake til når dette er klart, sier Høyset. 

Hoveddata:

  • Navn: MF «Eresfjord» 
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1092
  • Design: Multi Maritime
  • Lengde: 107,47 meter
  • Bredde: 17,70 meter
  • Tonnasje: 2797
  • IMO-nummer: 9862009  
  • Rederi: Fjord1
  • Motor: Siemens Battery Powered 2x 772 kW
  • Thrustere: AZP 085 CP-F fra Rolls-Royce
  • Generator: 2x DI16 90 M fra Nogva Motorfabrikk

MF «Eresfjord» er bygget ved Tersan-verftet i Tyrkia. Den er designet av Multi Maritime og utstyrt med hybrid fremdrift som består av 2x DI16 90 M generatorsett og to batteripakker på 772 kW hver. Fremdriftssystemet er levert av Rolls-Royce og består av Azimuth Thrustere av typen AZP 085 CP-F. Innredningen om bord er gjort av Vestnes. Siemens AS har levert Elektrisk framdrift bestående av tavler, kraftelektronikk, batteri, el-motorer og  IAS.

Sjette leveranse

MF «Eresfjord» er forøvrig den andre fergen som Tersan leverer til Fjord1 i år, og den sjette totalt. Søsterskipet MF «Samlafjord» ble levert tidligere i år, mens ferge nummer tre skal leveres mot slutten av 2021.  

Nybygget har en kapasitet på 343 passasjerer, inkludert mannskap. Den har også plass til 120 personbiler og 12 trailere. Fergen kan seile autonomt med den mest optimale ruten, noe som reduserer drivstofforbruket. 

Det store nybyggingsprogrammet til Fjord1 er i følge Andre Høyset i rute. 

- Ja, vi har løpende leveranser fremover, og inn i de første månedene av 2020, sier han avslutningsvis.