Gå til innhold
Annonse
Med en fart på 32 knop kommer havforskerne seg fort frem med det nye fartøyet «Emmy Egidius». Foto: Skarsvaag Boats
Med en fart på 32 knop kommer havforskerne seg fort frem med det nye fartøyet «Emmy Egidius». Foto: Skarsvaag Boats

 Skarsvaag Boats overleverte i juni et nytt fartøy til Havforskningsinstituttet i Bergen. Den nye båten er oppkalt etter oppdrettspioneren Emmy Egidius (1929-1989).

Annonse

«Emmy Egidius» er Skarsvaag Boats sin første leveranse av deres nyeste design, Skarsvaag 1000, og er verftets byggenummer 150. 

- Etter flere forespørsler satte vi i gang å utvikle en modell i 10-11 metersklassen. Resultatet ble et hurtiggående enkeltskrogsfartøy med en total lengde på 10,8 meter og bredde på 3,65 meter, forteller daglig leder Kai-Egil Skarsvåg. 

Båten er utstyrt med en Volvo Penta motorinstallasjon som yter 380 HK. Dette gir båten en fart på 32 knop. 

- Vi er meget fornøyd med resultatet. Båten viser solide sjøegenskaper og god drivstofføkonomi. Dette er en etterspurt båttype som dekker mange bruksområder og som vi tror kan selge godt i tiden som kommer, sier Skarsvåg. 

Hoveddata:

  • Navn: «Emmy Egidius»
  • Verft: Skarsvaag Boats
  • Byggenummer: 150
  • Design: Skarsvaag 1000
  • Lengde: 10,80 meter
  • Bredde: 3,65 meter
  • Rederi: Havforskningsinstituttet
  • Motor: Volvo Penta
  • Thruster: Sleipner Motor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Raymarine
  • Stoler: HR Maskin
  • Hydraulikk: Hydema
  • Zipwake: Pronav
  • Belysning: Hellanor
  • Maskinromsluker: Libra
  • Aluminium: EA Smith
  • Toppfart: 32 knop

Oppdrettspionèr

Emmy Egidius (1929-1989) blir omtalt som en pioner innen oppdrettsnæringen. Hun ble født i Nederland i 1929, og kom sammen med sine foreldre og fire søstre til Norge i 1936. 

Med Emmy Egidius i spissen klarte forskerne ved Havforskningsinstituttet i samarbeid med forskermiljøet i Tromsø å utvikle en vaksine mot kaldtvannsvibriose, den gang kalt hitrasyken. En Vaksine som fortsatt er i bruk. Hun var også først ute med en effektiv behandling av lakselus i sin tid ved Havforskningsinstituttet.

- Hun var en foregangskvinne og gjennom sitt arbeid fikk hun stor respekt, etter hvert også blant sine mannlige kollegaer og i embetsverket og næringen, skrev tidligere fiskerisjef og Fiskeridirektoratets regionsjef i Trøndelag, Alf Albrigtsen i sin omtale av Egidius da hun ble hedret med en minnemarkering i 2018.

Utstyr: 

HR Maskin har levert stolene i nybygget. Navigasjon er levert av Raymarine. Hydema har levert hydraulikkanlegg med teinehaler. Pronav står for leveranse av Zipwake. Thruster kommer fra Sleipner Motor. 

Båten er utstyrt med rekkverk på akterdekk. Den har seks pullerter og styrhuset står på vibrasjonsdempere. Den har hydraulisk styring med stuverom i front. Videre har den flush-luke i fordekk til thruster-rom og til lasterom, i tillegg til stor flush-luke på akterdekk til tankrom/motorrom