Gå til innhold
Annonse
Mannskapet som hentet «El-Ida» i Brønnøysund seilte oppover til Bolga. Fra venstre: Driftsleder Oskar Hammer, Olafur Tavsen og Tom Hammer. Foto: Nova Sea.
Mannskapet som hentet «El-Ida» i Brønnøysund seilte oppover til Bolga. Fra venstre: Driftsleder Oskar Hammer, Olafur Tavsen og Tom Hammer. Foto: Nova Sea.

I januar bestilte Nova Sea to elektriske arbeidsbåter fra Folla Maritime. Nå er den første båten overlevert, døpt og ankommet lokalitet. Båten er av typen Follawork 35 Electric og er døpt «El-Ida».

Annonse

- Vi er svært fornøyd med den nye båten så langt. Den er av akkurat samme type arbeidsbåt som vi har bestilt av Folla Maritime tidligere, bare elektrisk. Sammenlignet med våre andre arbeidsbåter, har den mindre utslipp og lite støy, som gjør arbeidshverdagen bedre for både folk, miljø og fisk, sier teknisk ansvarlig for sjø i Nova Sea, Odd Stensland i en pressemelding. 

Stille og lett manøvrerbar

Follawork 35 electric er en 10,65 meter lang og 5 meter bred arbeidsbåt. Den har en batteripakke på 330 kwh, som gir både lang rekkevidde og lang levetid. Med el-framdrift og elektriske thrustere, blir det en stille og lett manøvrerbar båt.

- «El-Ida» lager lite til ingen støy, har lite utslipp og er enkel å manøvrere. I tillegg blir det mye enklere å gjennomføre service, da Elmarin som har levert batteripakken kan kjøre systemoppdateringer fra deres kontor. Turen fra Brønnøysund til Bolga viste oss at batteripakken holder det vi forventet med tanke på rekkevidde, avslutter Stensland.

Hoveddata:

  • Navn: «El-Ida» 
  • Verft: Folla Maritime
  • Byggenummer: 79
  • Design: Marin Design
  • Lengde: 10,65 meter
  • Bredde: 5 meter
  • MMSI: 257109410
  • Rederi: Nova Sea
  • Fremdrift: ElMarin
  • Thruster: Sleipner Motor
  • Propell: Helseth Kumera
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navy fra Elektroservice
  • Kran: Amco Veba fra Truck Tek 
  • Capstaner: Tennfjord 
  • Batteripakke: 330 kWh fra Corvus Dolphin Energy 
  • Byggemateriale: Aluminium

Folla Maritime er svært fornøyd med samarbeidet de har hatt med Nova Sea, og ser fram til å starte arbeidet med den andre el-båten som skal leveres før årsskiftet. Som den første, skal også denne bygges i sin helhet på verftet i Flatanger.

- Det har vært en spennende prosess med Nova Sea. Båten er designet og skreddersydd etter akkurat de ønskene og behovene som rederiet har. Alt fra systemene, batteripakken og annet innhold. I tillegg har vi tilpasset for ladning både ved landbase og fôrflåte, som i kombinasjon med en generator ombord gjør den til et sikkert og trygt alternativ til den vanlige arbeidsbåten, sier markedssjef i Folla Maritime, Greger Samuelsen.

Utstyr: 

Motor på «El-Ida» er en luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell, fremdriften er levert av ElMarin. Den er i tillegg utstyrt med en generator fra Nogva Motorfabrikk.

Batteripakken om bord er på 330 kWh fra Corvus Dolphin Energy. Propellen er er levert Helseth Kumera. Elektroservice har installert navigasjon og kommunikasjonsutstyr fra Navy. El-thustere er levert av Sleipner Motor. Capstaner kommer fra Tennfjord. Design er gjort av Marin Design. 

Kran er levert av Truck Tek og er av typen Amco Veba, mens capstaner er levert av Tennfjord.