Gå til innhold
Annonse
Inspeksjonsbåten «Eir»  ble vist frem under Nor-Fishing i Trondheim. Foto: Andrea Bærland
Inspeksjonsbåten «Eir» ble vist frem under Nor-Fishing i Trondheim. Foto: Andrea Bærland

Fiskeridirektoratets nye inspeksjonsfartøy «Eir» er en tydelig oppgradering i forhold til tidligere fartøy, og skal hjelpe direktoratet med å komme enda tettere innpå havbruksnæringen.  

Annonse

Førsteinspektør i Fiskeridirektoratet Trond Bakken forteller at «Eir» skal brukes til ressurskontroll for fiskeri, havbrukskontroller og forskning, ettersom de også kommer til å låne det ut til Havforskningsinstituttet.

Fiskeridirektoratet har fra før også søsterskipet «Rind» som ble ferdigstilt i begynnelsen av 2018. Begge inspeksjonsfartøyene har en prislapp på om lag 20 millioner per stykk. 

Rederiet Norwegian Rig Shuttle i Gulen i Sogn og Fjordane eier de to båtene og har leaset den ut til Fiskeridirektoratet på langtidskontrakter. Kontrakten på «Eir» sier Bakken gjelder for fem år, med opsjon på to nye år. 

Båten er i disse dager i Bergen for ferdigstillingen av en del utstyr, samt testoppdrag.

- Vi hentet nylig båten fra Maritime Partner, som har bygget båten i Ålesund. Nå er vi i Bergen for å montere en del teknisk utstyr og få på plass en del ting. Vi tester nå ut utstyr og systemer, opplyser han. 

Miljøkartlegging

Han sier de så smått har begynt med inspeksjonsvirksomhet, og har base i Bergen denne uken.

-  Vi har allerede gjort en del beslag innen fritidsfiske og den typen ting.

Innen havbruk utfører direktoratet blant annet miljøkartlegging og sjekker bunnforholdene.

Nøkkelinformasjon - «Eir»

  • Lengde: 22,7 meter.
  • Bredde: 5,3 meter.
  • To x 500 HK stillegående dieselmotorer av typen Volvo D13.
  • Faste akslinger og Helseth propellsystem.
  • Nox-rensesystem om bord med ADBLUE.
  • De-isingsanlegg.
  • Watermaker.
  • Frigomar chiller (varmepumpe – sjøvann/luft).
  • Sidepropeller foran og bak.
  • Hydraulisk utstyr som dekkskran, drageutstyr og ankervinsj.
  • Styring av fartøyet fra dekk.
  • Marsjfart: 20 knop.

- Vi kjører også ROV for å sjekke fortøyninger, og vi kan posisjonsfastsette anleggene i forhold til oppdatering av kart, sier han.

Bakken påpeker de følger Mattilsynet regler for desinfisering mellom de ulike oppdrettsanleggene de besøker.

- Vi kan desinfisere hele båten fra vannlinjen og opp på egen hånd.