Gå til innhold
Annonse
«Color Hybrid» er overlevert og i rute mellom Sandefjord og Strømstad Foto: UAVPIC
«Color Hybrid» er overlevert og i rute mellom Sandefjord og Strømstad Foto: UAVPIC

Årets vinner av den prestisjefulle prisen “Ship of The Year”, «Color Hybrid», er endelig kommet i rute mellom Sandefjord og Strømstad.

Annonse

Verdens største plug-in hybridskip er nå i rute mellom Sandefjord og Strømstad. Der kan det seile på ren strøm ut av havn i Sandefjord, ladet med landstrøm. På sikt er håpet at man også på svensk side skal kunne lade skipet ved havn. 

Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time. Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem megawatt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig.

På årlig basis vil «Color Hybrid» redusere utslipp av NOx i bynære områder til null, og CO2-utslippene vil bli redusert med 33%, dersom man sammenligner med ro-pax av tilsvarende størrelse. Reduksjonen i bruk av fossilt brensel vil ligge over 20%.

Hoveddata: 

  • Navn: «Color Hybrid» 
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 311
  • Design: Fosen Yards
  • Lengde: 160 meter
  • Bredde: 33 meter
  • Tonnasje:  27164
  • IMO-nummer: 9824289
  • Rederi: Color Line
  • Motor: 2x 6L (3,6 MW) og 2x9L (5,4 MW) Rolls-Royce B:33:45 L
  • Fremdrift: Brunvoll
  • Batteripakke: Siemens 5 MWh
  • Vinsjer: Adria
  • Ro-Ro utstyr: MacGregor
  • Livbåter: Palfinger
  • Maling: Jotun

- Det at Norge igjen bygger avanserte passasjerskip, og verdens største plug-in passasjerskip, der 70 % av leveransene til nybygget kommer fra bedrifter som tilhører den maritime klyngen i Norge. Det viser frem det aller beste av norsk maritim industri, mener Helge Otto Mathisen, Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. 

Utstyr: 

Fremdriftssystem, thrustere, gir og ror er levert av Brunvoll AS. Jotun har levert maling. Motorprodusenter er Bergen / Kongsberg og består av 2x B33: 45L6P og 2x B33: 45L8P. Generatorene gir 2x 4 450 kWh. Batteripakken er levert av Siemens Norge, mens nødgeneratoren kommer fra Pon Power.

Siemens Norge har også levert elektro og automatisering om bord på fartøyet, mens Kongsberg står for navigasjonspakken. Redningsflåter, MOB og daviter er levert av Palfinger. Ro-ro-utstyr kommer fra MacGregor i Sverige. Stabilisatorer leveres av SKF Marine i Tyskland. Fortøyningsvinsjer og andre vinsjer er levert av Adria i Kroatia. .

Ballastbehandlingsanlegget kommer fra MMC. MDO og LO separator er levert av Alfa Laval i Sverige. Lensevannseperator kommer fra JOWA. Ventilasjon og klimaanlegg leveres av Teknotherm i Norge.

Batteriladere UPS kommer fra Anda Olsen i Norge, mens transformatorer leveres av Noratel i Norge