Gå til innhold
Annonse
Nybygget «Cetus» er levert til sine nye eiere. Foto: Fitjar Mek.
Nybygget «Cetus» er levert til sine nye eiere. Foto: Fitjar Mek.

Rederiet Cetus AS på Karmøy har fått overlevert en ny pelagisk tråler fra Fitjar Mekaniske. «Cetus» er designet og utviklet av Salt Ship Design AS på Leirvik i samarbeid med rederiet.

Annonse

Noen komplikasjoner ved det polske verftet gjorde at skroget til «Cetus» ble sjøsatt noen måneder forsinket. Forsinkelsen skyldtes blant annet en brann på det polske verftet der skroget ble bygget. Nye «Cetus» er det første nybygget til rederiet siden 2002.

Båten er designet med tanke på å yte maksimalt, med minst mulig forbruk av drivstoff. Men den har ingen batteripakke om bord, slik flere fiskefartøy har i disse dager. Det er derimot installert renseanlegg for å fjerne avgasser. 

Utstyr: 

MS «Cetus» er utstyrt med en Catepillar MAK 6M32E motor. Den har gir og propellanlegg fra Brunvoll Volda AS. Styremaskinen er levert av Kongsberg Maritime i Brattvåg. Kraner er levert av Karmøy Winch, mens fiske og fabrikkanlegg er fra Redox / MMC First Process. Lido Norway har stått for innredningen om bord. Malingen kommer fra Jotun og Navigasjon- og kommunikasjonsspakken er er Vico og Furuno fra Zenitel Marine. 

Ny båt bestilt:

I desember i fjor bestilte rederiet enda et nytt fartøy fra Fitjar Mekaniske. Det skal erstatte dagens MS «Vikingbank», og er planlagt overlevert i september 2020. 

- Med «Vikingbank» har vi en nybyggingshorisont på knappe to år som består av ti ulike fartøy, uttalte verftsdirektør Hugo Strand i en pressemelding da den nye kontraheringen ble kjent. 

Nye «Vikingbank» vil være en kombinert tråler og snurper. Skipet er designet og utviklet av Salt Ship Design på Leirvik i samarbeid med rederiet

Hoveddata:

  • Navn: «Cetus» 
  • Verft: Fitjar Mekaniske Verksted
  • Byggenummer: FMV 41
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 65 meter
  • Bredde: 14 meter
  • IMO-nummer: 9836024
  • Rederi: Cetus AS
  • Motor: MAK 6M32
  • Gear: Brunvoll Volda
  • Propell: Brunvoll Volda
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Zenitel Marine
  • Kraner: Karmøy Winch
  • Elektrisk installasjon: Vassnes Power
  • Fabrikk: Redox / MMC First Process
  • Innredning: Lido Norway
  • Maling: Jotun