Gå til innhold
Annonse
«Brim» er overlevert fra Maritime Partner, og er allerede i gang med sightseeingturer
«Brim» er overlevert fra Maritime Partner, og er allerede i gang med sightseeingturer

Fra idè til realisering har det gått drøye to år for gründerne bak nybygget «Brim» som er overlevert fra Maritime Partner. Den 24 meter lange katamaranen har plass til 146 passasjerer, og cruisefart på 8-12 knop. 

Annonse

Ved behov kan båten kjøre med en toppfart på 20 knop. Overbygget er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget. I tillegg står Servogear for leveranse av drivlinjen.

- Vi har designet en båt som kan skaleres både opp og ned i størrelse, og kan hjelpe større cruiseskip med å frakte inn passasjerer inn passasjerer inn til de områdene cruiseskipene i fremtiden ikke er ønsket, sier Espen Larsen-Hakkebo til Skipsrevyen. Sammen med Agnes Árnadóttir startet han selskapet som eier båten.

Det unike med båtene er man ikke trenger spesiell ladeinfrastruktur for å drive katamaranene. De kan lades i de fleste havner i Norge.

Hoveddata: 

  • Navn: «Brim» 
  • Verft: Maritime Partner
  • Design: Hareide Design Mill/Wave Propulsion
  • Lengde: 24 meter
  • Bredde: 11 meter
  • Tonnasje: 225
  • Rederi: Brim Explorer
  • Motor: 2x Scania DI13, og 2x Oswald 790-4
  • Gear: Servogear Ecoflow Propulsor CPP
  • Propell:  Servogear
  • Generator: Perkins fra Ålesund Motorverksted
  • Batteri: Corvus
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Simrad
  • Livbåter: Survitec Norway
  • Elektrisk installasjon: Acel AS
  • Klasseselskap: DNV GL

Er allerede i gang

Navnet Brim er norrønt og betyr brytende bølge, og det er en brytningstid for de unge gründerene. 

- Å ta over skipet var en stor milepæl for oss som rederi, og nå er vi i gang med daglige turer fra Tromsø. Vi har jobbet mye med både design på båten, interiøret og opplevelsene vi tilbyr, og det er utrolig givende å se at det blir like godt mottatt av både gjester og mannskap, sier Larsen-Hakkebo videre. 

Hydrofoner og undervannsdroner overfører både lyd og bilde direkte til båten, og er en integrert del av opplevelsen.

Hurtigruten-samarbeid

Med 7 millioner kroner i Enova-støtte, og en fem-års kontrakt med Hurtigruten, er nå byggingen av båt nummer to allerede i gang ved Maritime Partner. Den får navnet MS «Bard», og skal drives som en del av Hurtigruten Svalbard, med norsk mannskap og norsk flagg.

- Brim og Hurtigruten fant hverandre gjennom vår felles lidenskap for havet. Deres visjon om å endre måten folk får oppleve Arktis på er den perfekt match med Hurtigrutens ambisjoner for et grønnere og mer bærekraftig reiseliv, uttaler Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Árnadóttir og Larsen-Hakkebo ble tildelt prisen “ungt entreprenørskap” under Nor-shipping i juni av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i Oslo Rådhus, med Kong Harald til stede på første stolrekke. 

Diesel-elektrisk hybrid

Fartøyet er utstyrt med en diesel-elektrisk hybridløsning. Den har 2x Scania DI13 (2x 368 kW) fra Nogva, og 2x Oswald 790-4 (2x 85 kW). Servogear har levert gir av typen HDE220 Hybrid. De har også levert  2 stk 4-bladet propeller. Generator er av typen Perkins fra Ålesund Motorverksted. Brunvoll Mar-El har levert Triton Hybrid Solution styresystem. Elektroprosjektering og elektroinstallasjon er gjort av Acel AS.

Batteripakken består av batterier fra Corvus, levert av Grenland Energy. Passasjersetene er levert av Fora Form. MB hydraulikk har levert ankervinsj

Avhengig av dialog med myndigheter

- Det å bygge et skip med innovative løsninger og et utradisjonelt design kan være krevende. Både vi som rederi og verftet Maritime Partner har vært avhengig av tett dialog med Sjøfartsdirektoratet for å sikre at båten bygges i henhold til regelverk. For å gjøre prosessen enklere valgte vi tidlig å klasse båten hos DNV GL, forteller Larsen-Hakkebo til Skipsrevyen.

Med en båt levert, og en annen under bygging ser selskapet fremover. 

- For oss har det siste året vært utrolig lærerikt og spennende. Vi har jobbet mye med forberedelser til drift, med å søke de rette godkjenningene og bevilgningene, i tillegg til å hente kapital til å bygge flere skip. Vi har ansatt et dyktig og motivert mannskap, som vi har brukt mye tid sammen med for å kunne levere de beste opplevelsene på havet, avslutter Larsen-Hakkebo. 

Passasjerene får panoramautsikt fra salongen. Foto: Maritime Partner
Passasjerene får panoramautsikt fra salongen. Foto: Maritime Partner
Mannskapet på broen har gode arbeidsforhold på det nye fartøyet. Foto: Maritime Partner
Mannskapet på broen har gode arbeidsforhold på det nye fartøyet. Foto: Maritime Partner