Gå til innhold
Annonse
 «Børtind» fotografert på vei til sin nye hjemmehavn i Bodø. Foto: Oma Baatbyggeri
«Børtind» fotografert på vei til sin nye hjemmehavn i Bodø. Foto: Oma Baatbyggeri

 I juni overtok Torghatten Nord «Børtind» fra Oma Baatbyggeri på Stord. Den skal inn på hurtigbåtsambandet Bodø-Væran.

Annonse

«Børtind» er det tradisjonsrike verftet sitt bygg nummer 546, og er den andre hurtigbåten de leverer i 2020. i Mars ble MS «Fjordjarl» levert til Norled. 

Nybygget er en 29,2 meter lang og 9 meter bred passasjerkatamaran med plass til 147 passasjerer, og kan seile i en servicefart på 32 knop. Fremdriften besørges av fire MTU hovedmotorer som er koblet til fire vannjetanlegg. Dette gir passasjerene en behagelig reise. Båttypen er en videreutvikling av de anerkjente Oma Passasjerkatamaranene som verftet har levert mange av til forskjellige norske rederier. 

Hoveddata:

  • Navn: «Børtind» 
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 546
  • Design: Oma Baatbyggeri
  • Lengde: 29,5 meter
  • Bredde: 9 meter
  • Tonnasje:  289
  • IMO-nummer: 9894167 
  • Rederi: Torghatten Nord
  • Motor: 4x MTU  8V 2000 M72 
  • Vannjet: MJP DBR 500 DD
  • Generator: Stamford fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 fra Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Teknisk Bureau
  • Passasjerstoler: West Mekan AS
     

Universell utforming, kombinert med svært gode sjøegenskaper, ivaretar komforten for passasjerene. Det er videre lagt meget godt til rette for at passasjerer med funksjonshemninger skal kunne ferdes enklest mulig om bord. 

Utstyr: 

Bertel O. Steen Teknikk har levert de fire hovedmotorene av typen MTU 8V 2000 M72, som er koblet til fire MJP DBR 500 DD vannjettanlegg. Hjelpemotorene består av to 46kW John Deere fra Nogva Motorfabrikk, som også har levert generator av typen Stamford. 

Stoler i salongen er levert av West Mekan AS. Dekkskranen er en Palfinger levert av Bergen Hydraulic. Ankervinsjen er levert av MB Hydraulikk, mens Certex har leveret selve ankeret og kjetting. 

Gangveien er levert av Undertun Industrier AS, mens fartøyer malt i maling fra Jotun.