Gå til innhold
Annonse
MF «Barmen» er overlevert fra Måløy verft til Vidar Hop Skyssbåter og er allerede i trafikk. Foto: Måløy Verft
MF «Barmen» er overlevert fra Måløy verft til Vidar Hop Skyssbåter og er allerede i trafikk. Foto: Måløy Verft

Den helelektriske fergen «Barmen» er levert  fra Måløy verft til Vidar Hop Skyssbåter og er klar for drift. Dette er den aller første komposittfergen som er godkjent for farlig gods.

Annonse

Fergen skal trafikkere strekningen Barmen-Barmsund i Selje i Nordfjord. Bilfergen er designet av Easy Form, Vidar Hop Skyssbåtar AS og Måløy Verft.

– En ferge i kompositt er noe helt nytt og en liten verdensnyhet i seg selv, sier en entusiastisk Christian Carlson, daglig leder i Sea Technology AS.

– Stor interesse

Sea Technology ble dannet for å markedsføre teknologimiljøet som har vokst fram rundt Måløy Verft og Teknopollen i Sogn og Fjordane. Det banebrytende fergeprosjektet er et av resultatene de kan vise til. Og interessen rundt fergeprosjektet er stor.

Hoveddata:

  • Navn: «Barmen»  
  • Verft: Måløy Verft      
  • Byggenummer: 23
  • Design: Easyform / Sea Technology
  • Lengde: 29.98
  • Bredde: 11.00
  • Tonnasje: 239 
  • IMO-nummer:  9852858
  • Rederi: Vidar Hop Skyssbåter AS
  • Motor: Bertel O Steen Power Solutions
  • Propell: Poseidon
  • Generator: Bertel O Steen / Weiberg Gulliksen
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ocean Electronics 
  • Brannslukningsutstyr: Tyco / Sentronik       
  • Livbåter: Selstad / Viking
  • Elektrisk installasjon: Solund EL-service

Ferger bygges som regel i stål for å være brannsikre. Nå har teknologimiljøet i Måløy knekt koden med kompositt som brannhemmer. Dermed reduseres vekten på fergen uten at det går på bekostning av brannsikkerheten.

– Elektrisk fremdrift krever et lett fartøy, og dermed et lett byggemateriale. Etter mange års  utvikling og innovasjon i Måløy kan vi endelig vise frem Barmen-fergen til verdensmarkedet, sier Carlson.

Bertel O. Steen Power Solutions har levert batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem til den nye fergen.

– Da vi sikret oss Barmen-prosjektet, stod jubelen i taket, sier Eirik Nesse, direktør for forretningsutvikling i Bertel O. Steen Power Solutions. 

– Vi har satset mye på å utvikle nye elektriske fremdriftsløsninger, blant annet gjennom oppkjøpet av teknologibedriften Inpower i Molde i 2017, legger han til.

Nesse spår en kraftig vekst i markedet for grønne løsninger i maritim sektor.

– Etterspørselen etter hybride og elektriske løsninger til ferge- og hurtigbåtmarkdet øker år for år. Det er faglig utfordrende og tilfredsstillende å være en aktiv partner i det grønne skiftet i vår bransje, sier Nesse.