Gå til innhold
Annonse
 MS «Bard» er det første skipet som er bygget etter den nye Svalbardforskriften. Foto: Maritime Partner
MS «Bard» er det første skipet som er bygget etter den nye Svalbardforskriften. Foto: Maritime Partner

Åtte måneder etter at søsterskipet «Brim» ble levert, er «Bard» nå overlevert rederiet Brim Explorer. Fartøyet er en 24 meters katamaran som er spesialdesignet for opplevelser på havet med en miljøvennlig profil.

Annonse

«Bard» er utrustet med hybridelektrisk fremdrift, som gjør det mulig å operere stillegående på batteri i opptil 10 timer og har et fleksibelt system som kan lades i alle havner. I kombinasjon med dieselmotoren kan skipet oppnå en fart på 22 knop. 

Skrog-designer er Halfdan Endresen v/ Wave Propulsion AS, mens overbygget er designet av Einar Hareide ved Hareide Design Mill AS.

Servogear har levert et komplett kraftsystem, fra el-motorer til propeller til «Bard». Systemet er skreddersydd for å gi lave utslipp, lite støy og vibrasjoner.  Det energieffektive framdriftssystemet kalt Servogear Ecoflow Propulsor består av HDE220 girbokser med integrerte elmotorer, Ecoflow vridbare propeller, propelltunneller, ror og braketter.

Brim-konseptet er utarbeidet i samarbeid med den kjente industridesigneren Einar Hareide, og bygget av Maritime Partner. Mye av utstyret om bord er fra kjente norske produsenter, så hele fartøyet er et godt utstillingsvindu for norsk teknologi og skipsbyggertradisjon.

Hoveddata: 

  • Navn: «Bard» 
  • Verft: Maritime Partner
  • Byggenummer:
  • Overbygg-design: Einar Hareide
  • Skrogdesign: Halfdan Endresen v/ Wave Propulsion AS
  • Lengde: 25,2 meter
  • Bredde: 11 meter
  • Rederi: Brim Explorer
  • Motor: Scania DI13 fra Nogva Motorfabrikk
  • PM el-motor: Servogear
  • Gear: Servogear
  • Propell: Servogear
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Marinelektronikk AS
  • Livbåter: Survitec Norway
  • Elektrisk installasjon: Acel AS
  • Batterier: Höglund
  • Innredning: Isowest AS

Skipet er kjennetegnet med store vindusflater og stort utendørs dekksareal for å maksimere opplevelsen. Hoveddekk har en salong med sitteplass for 94 personer, og øvre salong 52. Arrangementet innvending er rettet utad, og en stor andel av sitteplassene er mot borde. På hoveddekket er det innredet med en kiosk for forfriskninger og enkel matservering. 

Takket være det hybridelektriske fremdriftssystemet er det ingen støy eller vibrasjoner som forstyrrer naturen. Med undervannsdroner og hydrofoner som viser livet under havoverflaten, blir opplevelsen ombord nærmere det rike dyrelivet og det spektakulære norske kystlandskapet.

Første skip bygget etter Svalbardforskriften

Båten er tiltenkt å operere på Svalbard i sommersesongen, men vil den første sommeren operere i Lofoten i påvente av et oppsving i internasjonal turisme. «Bard» er det første fartøyet som er bygget etter den nye Svalbard koden og representerer et langt steg fremover i sikkerhet for operasjoner i slike omgivelser. 

Skipet er bygget med resirkulert og resirkulerbar aluminium som gjør skipet lettere og mer energieffektive samt at det utgjør en del av den grønne profilen som selskapet har. 

- Dette har vært et meget spennende prosjekt for oss og som andre fartøy for samme reder takker vi for tilliten som er gitt oss, Dette har vært et prosjekt som har gitt gode tekniske utfordringer, og reders ideer og innspill har gitt oss mulighet til å levere et fartøy med løsninger som er nye i bransjen, sier Peder R. Myklebust, CEO i Maritime Partner.

Utstyr: 

Hovedmotoren er en Scania DI13 fra Nogva Motorfabrikk. Batterier er fra Corvus/Grenland Energy levert av Höglund, som også har levert kontroll og styresystem. Servogear har stått for leveranse av propeller, gir ror og PM el-motor. Innredningen er gjort av Isowest AS. Marinelektronikk har levert kommunikasjons- og navigasjonspakke bestående av elementer fra Simrad, Furuno og Sailor. Elektroprosjektering og installasjon er foretatt av Acel AS. Toaletter om bord er levert av Jets. Passasjerstoler kommer fra West Mekan.