Gå til innhold

– patruljebåt fra Dockstavarvet

Dockstavarvet AB overleverte 29. juni en ny 20 meter Interceptor for støtte og bergingsinnsats for marinejegere og spesialstyrker til Forsvarets logistikkorganisasjon som byggenummer 581. Båten er av IC 20 M design og er basert på verftets tidligere IC 16 M/IC 19 M prosjekter.

Båten er klasset av DNV GL for Service Area R1, er bygget i aluminum og med stødempende styrehuskonstruksjon. Styrehus er forsterket for montering av fjernstyrt våpenstasjon.

I forbindelse med overleveringen uttalte Dockstas CEO Anders Hellman: – We are proud to have achieved noise levels well below spec. 61 db(A) in the wheelhouse and 71 in the transport room at a cruising speed of 40 knots which is unique in a fast patrol boat of this size.

 

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 21,55 m

Lengde pp ............................................................................................................. 18,21 m

Bredde .................................................................................................................... 4,36 m

GT ................................................................................................................................. 50

Lastekap. .................................................................................................................. 8/10 t

 

Maskineri

Fremdriften besørges av 2 stk. MTU 10V2000M94 hovedmotorer hver med ytelse 1193 kW med vannjet propellanlegg type MJP 450 DRB. Det er installert 2 stk. ZF 3000 gir ombord. Max. fart er oppgitt til +50 kn, med rekkevidde +300 nm.

Et “ride control” system er levert av Humphfree interceptors. En Onan 17,5 kW dieselgenerator sørger for strømproduksjonen sammen med en akselgenerator. Båten er utstyrt med Sleipner SH240 baugthruster. Oppvarming besørges av en 40 kW Kabola heater.

 

Diverse

Viking har levert redningsutstyr, og MB Hydraulikk har stått for vinsjleveranse. På akterdekk er montert en Palfinger PC 2700M kran med 3 tonns løftekapasitet. Air condition installasjonen er et Cruiseair/Dometic chilled water system.

Navigasjonssystemet er levert av SEACross og omfatter bla. Koden MDS-61R radar, Comnav G2B GPS, Simrad AP70 autopilot og GMDSS Sailor 62222, Furuno GP-170. Kommunikasjonsutstyret inkluderer to Sailor VHF stasjoner og et internt/eksternt PA system. Styrehuset er arrangert for en besetning på 2-4 personer og plass for 20 passasjerer.

 

*

Ordren med Dockstavarvet for to fartøyer pluss en opsjon ble inngått i november 2013, og det ble nevnt total pris på cirka 100 millioner kroner for alle tre. Båt nr. 2 kommer i oktober.