Gå til innhold
Annonse
Nyvinningen «Atlantic» levert er levert fra Tersan til Atlantic Longline. Foto: Tersan Shipyard
Nyvinningen «Atlantic» levert er levert fra Tersan til Atlantic Longline. Foto: Tersan Shipyard

Tersan Shipyard i Tyrkia overleverte i januar den nye kombilinebåten «Atlantic» til rederiet Atlantic Longline i Ålesund. Det første i sitt slag.

Annonse

«Atlantic» er det første nybygget i norsk fiskerihistorie som er arrangert for autoline og snurrevad i kombinasjon. Dette er muliggjort gjennom myndighetenes bestemmelse om å åpne for friere redskapsvalg.

Designet av typen ST 157 er gjort av Skipsteknisk. 

Rederiet Atlantic Longline er et veletablert linebåtrederi som eies av Jonny Årvik, Kjell-Gunnar Hoddevik og Jan Ove Langeland i Ålesund.

Nye «Atlantic» er 62.8 x 14 meter. Ny batteriteknologi er tatt  i bruk for å redusere drivstofforbruket, og dermed blir fartøyet mer skånsomt med tanke på utslipp til miljøet. En rød tråd gjennom prosjektet har vært å bygge en ny «Atlantic» hvor energi -gjenvinning og -optimalisering er fokus.

Hoveddata: 

  • Navn: «Atlantic» 
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1085
  • Design: ST 157 fra Skipsteknisk
  • Lengde: 62,8 meter
  • Bredde: 14 meter
  • Tonnasje: 2816 
  • IMO-nummer: 9849801
  • Rederi: Atlantic Longline
  • Motor: Yanmar 6EY26
  • Gear: Brunvoll ACG 680
  • Propell: Brunvoll
  • Thrustere: Brunvoll FU45
  • Generator: Yanmar 2x 6EY18AL
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Florvaag Elektronikk
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Can Makina Elektrik

I tillegg til en autolinekapasitet på 72.000 kroker, så er fartøyet fullrigget for snurrevad med stor fokus på fangstbehandling og kvalitet. 

Fabrikken har en innfrysningskapasitet på drøyt 60 tonn i døgnet, med mulighet for å fryse både H/G og fillet. Videre blir fangstbehandlingen gjort enklere med blokkhotell og automatisk palletering. Totalt blir det en lastekapasitet på rundt 530 tonn, ferdig palletert.

Båten har plass til et mannskap på 25 personer om bord, alle i enmannslugarer. 

Utstyr: 

Yanmar har levert både hovedmotor av typen 6EY26 og generatorsett bestående av 2x 6EY18AL. Girsystemet er av typen ACG 680 fra Brunvoll, som også har levet propellanlegg og thrustere. Styremaskin er levert av Kongsberg Maritime. 

Mustad har levert autoline om bord i fartøyet, mens Selstad har stått for leveransen av snurrevadutstyret. 

Kraner på «Atlantic» kommer fra MacGregor Triplex, mens vinsjpakken er levert av Thyborøn. Skan El i Ålesund har stått for elektroprosjektering. 

Den automatiserte fiskefabrikken er levert av Optimar. Cflow har levert vakuumsystemet om bord. Innredningen er gjort av Rovde Møbel & Design, mens Mare Safety har levert byssen. 

Fartøyet er forsikret gjennom Møretrygd.