Gå til innhold
Annonse
Den første av seks brønnbåter fra Sefine Shipyard i Tyrkia er overlevert DESS Aquaculture. Foto: Sefine Shipyard
Den første av seks brønnbåter fra Sefine Shipyard i Tyrkia er overlevert DESS Aquaculture. Foto: Sefine Shipyard

Det første av seks brønnbåtprosjekter, «Aqua Spa», er overlevert fra Sefine-verftet i Tyrkia til DESS Aquaculture Shipping. Det neste i serien av fartøy, «Aqua Maløy», skal leveres snart og de resterende fire i løpet av 2020. 

Annonse

«Aqua Spa» er første skipet i rekken og skal rett ut i oppdrag i Tasmania. Som sine søsterskip har brønnbåten en rekke nye designløsninger, og er utviklet spesielt med tanke på hygiene, kvalitet og miljøaspekt. Samt å gi betraktelig økt fiskevelferd. 

Hoveddata:

  • Navn: «Aqua Spa» 
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer: 31
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 84,40 meter
  • Bredde: 16 meter
  • IMO-nummer: 9839337 
  • Rederi: DESS Aquaculture
  • Motor: 3x Yanmar 1370 kW
  • Thrustere: Schottel
  • Generator: Scania 220 kW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Brannslukningsutstyr: Autronica
  • Livbåter: RFD/Survitec
  • Styrhusstoler: Aludesign
  • Lastekapasitet: 3500 m3
  • Anker og kjetting: Yapas

«Aqua Spa» er blant annet utstyrt med DP og et ekstra stort skjermet dekksområde. Det har videre egne rensefisktanker og et eget tellesystem og lastesjakter dedikert for smolt. Det er også utstyrt med et fossefallsystem for avlusning under lossing. I tillegg er det gjort støyreduserende tiltak for å dempe lyden fartøyet avgir under drift. 

Brønnbåten er drøyt 84 meter lang, og 16 meter bred. Det har et netto brønnvolum på 3500 m3. 

Utstyr: 

Dekksmaskineriet om bord er levert av Adria Winch. Fisketeller kommer fra Aquascan AS. Aludesign har stått for stolene på broen. Elkon har levert fremdriftspakke, i tillegg til blant annet tavler, transformatorer og landstrømsystem. 

HVAC-systemet kommer fra Heinen Hopman i Nederland. Høytrykksvasker er levert av HL. Skjong AS. Malingen kommer fra Jotun, mens Kongsberg Maritime har levert DP-systemet om bord. 

Videre har Marinfloc AB levert lensevannseparator, mens Norwater står for osmosesystemet. Red Rock Marine har levert både kraner, capstaner, MOB-daviter og MOB-båt. Schottel GMBH har blant annet levert thusterne til fartøyet. 

Cflow har levert fiskehåndteringsutstyret, mens Frionordica har stått for RSW-systemet om bord