Gå til innhold
Annonse
«Aqua Merdø» på overleveringsdagen. Foto: Andrea Bærland
«Aqua Merdø» på overleveringsdagen. Foto: Andrea Bærland

Ved overlevering av «Aqua Merdø»  kunne leder ved Myklebust Verft konstatere  at svenneprøven som leverandør til oppdrettsnæringen var bestått, og feire med en kroneis i sola.

Annonse

I strålende mai-sol ble slaktefartøyet «Aqua Merdø»  overlevert fra Myklebust Verft til DESS Aquaculture 24.mai. Fartøyet gikk, som alle andre fartøy rederiet har på trappene, rett ut i arbeid på langtidskontrakt. De neste ti årene skal bløggebåten jobbe for Marine Harvest i Norge.

– Både denne båten og  brønnbåten «Ronia Diamond» som vi leverte til Sølvtrans har vært en slags svenneprøve for oppdrettsnæringen, sier plassjef Inge-Jonny Hide til Skipsrevyen, og legger til at de opplever at den har de bestått. For de ansatte ved verftet ble overleveringen markert med kroneis i vårsolen.

Fartøyet, som er Myklebusts bygg nummer 388 er 59,20 meter langt og 13,60 meter bredt, bygget for et mannskap på 11. Designet er det  Stord-baserte Salt Ship Design som står bak, og skipet og bærer typebetegnelsen SALT 425 FHV.

24 «stun and bleed» -kanaler

Utstyrt med hele 24 «stun and bleed» -kanaler fra Baader vil prosessanlegget kunne slakte 20 000 fisk i timen. Lasten fordeles på seks RSW- tanker, som totalt kan frakte 400 tonn nedkjølt fisk fra oppdrettsanleggene og inn til videre sløying på landbaserte anlegg. Ved å bløgge fisken, heller enn å transportere den levende i en brønnbåt, kan man transportere mer fisk per tur. RSW-tanker og prosessanlegg er levert av C-Flow. RSW-systemet har en kapasitet på 2x 200 kW

Fremdriften besørges av en hovedmotor av typen CAT C280-6 og to generatorer av typen CAT C18. Thrustere og hovedgir er levert fra Brunvoll.

Byggekontrakten på «Aqua Merdø» kom også med en opsjon på å bygge ytterligere ett tilsvarende fartøy. Den opsjonen er enn så lenge ikke erklært. - Jeg tror rederiet vil samle erfaring på det nye fartøyet før en ny båt blir bestilt, har prosjektleder ved Myklebust, Tor Inge Nordmo tidligere uttalt til kyst.no.

Hoveddata

  • Navn:«Aqua Merdø»
  • Verft: Myklebust Verft
  • Byggenummer: 388
  • Design: Salt Ship Design - SALT 425 FHV
  • Rederi: DESS Aquaculture
  • IMO-nummer: 9815484
  • Lengde:  59.20 meter
  • Bredde: 13.60 meter
  • Tonnasje: 1951
  • Motor: 1 x CAT C280-6, 1 900 BkW 900 rpm
  • Generator:  2 x CAT C18, 465 ekW 1 500 rpm
  • Navigasjon & Kommunikasjon:Hareid Elektriske Teknikk AS
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter (redningsutstyr): Palfinger
  • Elektrisk installasjon: Hareid Elektriske Teknikk AS

Det Grimstad-baserte rederiet, som er et joint venture mellom SolstadFarstad og Marine Harvest, fikk i fjor høst sin første brønnbåt fra Artic Group. Per i dag  har de ytterligere ni fartøy, både brønnbåter og servicebåter under bygging i Tyrkia, Nederland og Polen, som alle skal inn på lange kontrakter i Norge eller Skottland.

: Med 24 «stun and bleed»- kanaler vil fiske som tas om bord bløgges raskt og effektivt. Foto: Andrea Bærland
: Med 24 «stun and bleed»- kanaler vil fiske som tas om bord bløgges raskt og effektivt. Foto: Andrea Bærland
Med slanger ut gjennom skutesiden skal fisken hentes opp fra merdene. Foto: Andrea Bærland
Med slanger ut gjennom skutesiden skal fisken hentes opp fra merdene. Foto: Andrea Bærland