Gå til innhold
Annonse
Brønnbåt nummer to i rekken av seks fra Sefine til Dess Aquaculture er nå levert. Foto: Dess Aquaculture
Brønnbåt nummer to i rekken av seks fra Sefine til Dess Aquaculture er nå levert. Foto: Dess Aquaculture

I desember i 2019 overleverte det tyrkiske verftet Sefine Shipyard «Aqua Maløy» til Dess Aquaculture i Grimstad. Dette er andre av seks nyutviklede brønnbåter selskapet har bestilt. 

Annonse

Det er Salt Ship Design på Stord som har designet de nye båtene. Den første av de seks, «Aqua Spa», ble levert i september i fjor. Når de er levert skal de alle inn i oppdrag i Norge, Skottland og Tasmania. 

De ytterligere fire brønnbåtene som er i bestilling er ventet levert i løpet av 2020. 

Som sine søsterskip har brønnbåten en rekke nye designløsninger, og er utviklet spesielt med tanke på hygiene, kvalitet og miljøaspekt. Samt å gi betraktelig økt fiskevelferd.  

Hoveddata:

  • Navn: «Aqua Spa» 
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer: 3
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 84,40 meter
  • Bredde: 16 meter
  • IMO-nummer: 9839349
  • Rederi: DESS Aquaculture
  • Motor: 3x Yanmar 1370 kW
  • Thrustere: Schottel
  • Generator: Scania 220 kW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Brannslukningsutstyr: Autronica
  • Livbåter: RFD/Survitec
  • Styrhusstoler: Aludesign
  • Lastekapasitet: 3500 m3
  • Anker og kjetting: Yapas

«Aqua Maløy» er blant annet utstyrt med DP og et ekstra stort skjermet dekksområde. Det har videre egne rensefisktanker og et eget tellesystem og lastesjakter dedikert for smolt. Det er også utstyrt med et fossefallsystem for avlusning under lossing. I tillegg er det gjort støyreduserende tiltak for å dempe lyden fartøyet avgir under drift. 

Yanmar har levert generatorsettet på 3x 1370 kW. Mens Schottel har levert to baugthrustere på 400 kW hver. 

Den nye brønnbåten er drøyt 84 meter lang, og 16 meter bred. Det har et netto brønnvolum på 3900 m3. 

Utstyr: 

Dekksmaskineriet om bord er levert av Adria Winch. Fisketeller kommer fra Aquascan AS. Aludesign har stått for stolene på broen. Elkon har levert fremdriftspakke, i tillegg til blant annet tavler, transformatorer og landstrømsystem. 

HVAC-systemet kommer fra Heinen Hopman i Nederland. Høytrykksvasker er levert av HL. Skjong AS. Malingen kommer fra Jotun, mens Kongsberg Maritime har levert DP-systemet om bord. 

Videre har Marinfloc AB levert lensevannseparator. Red Rock Marine har levert både kraner, capstaner, MOB-daviter og MOB-båt. Schottel GMBH har blant annet levert thusterne til fartøyet. 

Cflow har levert fiskehåndteringsutstyret, mens Frionordica har stått for RSW-systemet om bord. Optimarin har levert system for ballastvannbehandling.