Gå til innhold
Annonse
Antarctic Endurance» ble døpt i Ålesund i januar
Antarctic Endurance» ble døpt i Ålesund i januar

I midten av januar ble krillfartøyet «Antarctic Endurance» døpt i Ålesund. Det markerte milepælen for en to års lang reise gjennom designprosesser, samarbeid og utrustning levert av over 40 norske underleverandører.

Annonse

- Vi har  brukt all vår erfaring og kunnskap i arbeidet om å realisere våre ambisjoner og operasjonelle behov for et fartøy av denne typen. Dette er noe vi bare kunne ha drømt om da vi startet vårt eget eventyr i Antarktis for mer enn et tiår siden, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.

Båten har fått navnet «Antarctic Endurance», det er en hyllest til den verdenskjente Britiske polfareren, Sir Ernest Shackleton. Alexandra Shackleton, barnebarnet til Sir Ernest Shackleton var gudmor til fartøyet.

- Antarctic Endurance er designet og konstruert spesielt for vår drift, hun er energibesparende og utstyrt med en rekke miljøvennlige teknologier som er implementert gjennom medvirkning og innspill fra vårt erfarne mannskap. Dette er et unikt fartøy på alle måter og vårt aller første spesialbyggede krillfartøy, sier Johansen.

Skipet som seiler under norsk flagg, er 130 meter langt og hadde en byggekostnad på 1,1 milliard kroner. Skrog og overbygg er bygget ved Vard-verftet Tulea i Romania. Fartøyet er utviklet av Vard Design i Ålesund sammen med fiskere fra Aker BioMarine.

Flere enn 40 norske leverandører har vært med på prosjektet. Sotra Anchor & Chain har levert anker og kjetting. Båten er klasset av DNV GL. Vinsjer er levert av Rapp Marine. Mare Safety har levert MOB-båt. Andre norske leverandører er Sperre industri, Vard Electro, Optimar, Salthammer Båtbyggeri og Aukra Maritime for å nevne noen.

- Vi ser på avtalen som en anerkjennelse av våre løsninger og kompetanse, sa daglig leder Per Arne Rindarøy i Aukra Maritime da de ble tildelt oppdraget med å levere kranene til prosjektet.

-Dette er et unikt prosjekt og i samarbeid med Aker BioMarine har vi løst en rekke utfordringer for å levere det vi mener er et fartøy som setter en helt ny standard for bransjen, sier Fredrik Mordal Hessen, verfstdirektør i Vard Brattvaag.

Hovedfakta: 

  • Navn: «Antarctic Endurance»
  • Verft: Vard Brattvåg
  • Byggenummer: 883
  • Design: Vard 8 10
  • Lengde: 130 meter
  • Bredde: 23 meter
  • IMO-nummer: 9827891
  • Rederi: Aker BioMarine
  • Motor: 1x MAK 12 VM 32 E 6720 kW
  • Gear: Rolls-Royce SR742 FCP
  • Thruster: Rolls-Royce Azimuth Thruster, SING-UP TCNS100/M-220
  • Generator: Caterpillar C18
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Livbåter: Viking Life Rafts
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro
  • Kraner: Aukra Maritime
  • Vinsjer: Rapp Marine

«Antarctic Endurance» var nominert til den prestisjetunge prisen Ship of The Year i 2018, men måtte se seg slått av «Future of the Fjords».

Aker BioMarine selger krill og krillprodukter for rundt 1,3 milliarder kroner på verdensmarkedet. Nå er det nye skipet på vei sørover mot Antarktis for å starte fisket.