Gå til innhold
Annonse
«Angelsen Senior» er levert
«Angelsen Senior» er levert

Hans Angelsen & Sønners nye praktskip «Angelsen Senior» representerer starten på en elektrisk revolusjon. Verdens største hybride fiskebåt er designet for neste generasjon.

Annonse

Garnbåten «Angelsen Senior» er bygget som dieselelektrisk hybrid, og batteridrevet fremdrift. Fartøyet er bygget i Kroatia. Vel hjemme i Norge ble det montert fabrikk om bord hos Latech AS i Moskenes.

- Vi er ikke kommet oss i fiske enda. Men førsteinntrykket vi fikk på veien hjem var at det er en god sjøbåt, forteller Øystein Angelsen i rederiet til Skipsrevyen. - Selv om det tok litt tid, så var det verdt det.

Han skryter av samarbeidet med Moen Marin i prosjektet, og føler seg veldig godt ivaretatt av verftet.

- Vi har veldig positive erfaringer. Det har ikke vært en eneste uoverensstemmelse med dem. De har gitt oss all den hjelpen vi trengte for å komme oss trygt hjem, fortsetter Angelsen.

– Vi får en god og trygg arbeidsplass der elektrifiseringen bidrar til redusert støy og mindre vibrasjoner – rett og slett et bedre arbeidsmiljø. Samtidig har båten bedre kapasitet og tar vare på fangsten på best mulig måte, forteller Angelsen som gleder seg til å teste det ut i fisket.

Et fartøy for fremtiden

Hybridfartøyet er utstyrt med to dieselaggregater og en moderne todelt batteripakke på 270 kWh. Båten vil primært gå på batteri under operasjoner med lite last, for eksempel under fiske eller når fartøyet ligger stille på feltet.

«Angelsen Senior» vil gå dieselelektrisk når båten trenger mer kraft, som under setting av garn og lengre transittetapper. Når båten går dieselelektrisk, vil generatorene i tillegg lade batteriene og gjøre båten klar for nye timer med helelektrisk drift.

– Batteriet om bord reduserer drivstofforbruket med 25 prosent, gangtimer på generatorene med hele 75 prosent, og kutter årlig CO2-utslipp med 200 tonn. Etter hvert som batteriteknologien utvikler seg er det ikke usannsynlig at man kan drifte båten med større andel av tiden som helelektrisk, forteller teknisk sjef i Moen Marin, Torfinn Hansvik.

Enova har bidratt med over 2,7 millioner kroner til klimaløsningene om bord.

Hoveddata:

  • Navn: «Angelsen Senior»
  • Verft: Moen Marin
  • Byggenummer: 200
  • Design: Marin Design
  • Lengde: 20,99 meter
  • Bredde: 9 meter
  • IMO-nummer:
  • Rederi: Brødrene Angelsen
  • Motor:  2 stk Asynkron – 2 x 325 kW
  • Gear: Heimdal – Twin input
  • Propell: Helseth FPP
  • Generator: 2 stk Scania DI 13 – totalt 1000 hk / 850 kW fra Nogva Motorfabrikk AS
  • Batteri: Corvus – 270 kWh.
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navy Rørvik
  • Brannslukningsutstyr: Inergen fra Eiendomsservice AS
  • Oppvarming og varmegjenvinning: Ulmatec og Teknoterm
  • Batteri hybrid fremdriftssystem: Elmarin AS

– Vi ønsker å bidra til at det utvikles og tas i bruk ny teknologi som reduserer klimagassutslippene til sjøs. Da er vi avhengig av aktører som Hans Angelsen og Sønner som går foran og viser vei. Lever båten opp til forventningene, tror vi mange vil følge etter, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.

Øystein Angelsen forteller at det uten denne støtten ikke hadde blitt noe av å bygge fremdriftssystemet slik det er blitt.

- Det var helt avgjørende for oss, påpeker han.

«Angelsen Senior» vil ha ha plass til et mannskap på åtte, og har et lasterom med en kapasitet på 150 m3. Garngreier er levert av Hydema syd, og den er utstyrt med en NetOp garnhaler. Elmarin AS har levert batterihybrid fremdriftssystem.Ellers har den Triplex KN 10 og TMP 900 K kraner. Ismaskinen er levert av Marine Fish Int AS.