Gå til innhold
 «Åsværfjord» er siste fartøy ut fra Havyard. Foto: Havyard
«Åsværfjord» er siste fartøy ut fra Havyard. Foto: Havyard

Brønnbåten «Åsværfjord», som er det sjette skipet i Havtrans-serien, er levert fra Havyard til Frøy. Dermed er den siste brønnbåten levert fra verftet.

Prosjektleder Håkon Bosdal forteller at i en tidlig fase, da skroget kom til verftet, ble prosjektet påvirket av koronapandemien. Men etter hvert er det blitt arbeidet både raskt og godt. 

- Vi leverer etter planen og de som har vært med i prosjektet har gjort en kjempeinnsats. Ikke minst vil jeg fremheve oppstart av systemet for fiskehåndtering. Der har det gått fortere enn vanlig, og det er godt gjort for slike avanserte og sammensatte systemer.

Bosdal peker også på velfungerende samarbeid både med underleverandører og rederiet. Over tid har Havyard Leirvik blitt godt kjent med de ansatte i tidligere Norsk Fisketransport og nå Frøy.

- De bidrar med viktig kunnskap fra sitt felt og spiller oss gode. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Åsværfjord»
  • Verft: Havyard Leirvik
  • Byggenummer: 151
  • Design: Hav Design
  • Lengde: 84,8 meter
  • Bredde: 16,9 meter
  • Tonnasje: 3965
  • IMO-nummer: 9889758
  • Rederi: Frøy
  • Motor: Pon Power
  • Gear:Kongsberg Maritime
  • Propell: CP 68/4 fra Brunvoll
  • Generator: 2x C32 fra Pon Power
  • Kraner: MacGregor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Norwegian Electric Systems
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Interiør: Vestnes AS

Mer fiskevelferd, mindre utslipp

Havtrans-serien er en designserie fra Hav Design som setter standarden for mellomklassen av brønnbåter i næringen. «Åsværfjord» har en kapasitet på 3.250 m3 fordelt på tre runde tanker. De runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelsesgrad. I tillegg er skrogformen slik at båten går lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff. 

Når Åsværfjord nå har forlatt verftet, går Havyard Leirvik for alvor inn i en ny fase der det blir satset på ombyggingsoppdrag og reparasjoner. 

Administrerende direktør ved Havyard Leirvik, Tor Leif Mongstad, fremhever at verftet har god beliggenhet og innebygd dokk som gjør at de kan utføre tradisjonelt sommerarbeid også om vinteren. Verftet har rett bemanning og kan utføre ulike typer oppdrag av reparasjoner, vedlikehold og ombygging. 

- Havyard Leirvik står solid plassert i det grønne skiftet med en sterk posisjon innen havvind og batteriferjer. Dette er referanser som kommer godt med også i markedet for reparasjon og ombygging, sier Mongstad. 

Utstyr: 

Hovedmotoren om bord er levert av Pon Power Scandinavia og er av typen 9M25C. Pon Power har også levert 2 x C32 hjelpemotorer og SCR system. Nødgeneratoren er en Nogva Scania DI 13 75 M. 

Brunvoll har levert propellanlegget av typen CP 68/4. Videre har de levert baugthruste av typen FU 63 LTC 1750 og hekkthruster av typen FU 63 LTC 1550. El-motoren for thrusterne er levert av Norwegian Electric Systems. Gir er av typen SR622 FCP-200 levert av Kongsberg Maritime, som også har levert ror. 

Anker og kjetting er levert av Fossen Shipping. Fortøyningsvinsj, ankervinsj og capstaner er levert av Adria Winch. Kranene kommer fra MacGregor. Sirkulasjonspumper for RSW-systemet er levert av Desmi.

Brønnbåten er utstyrt med Utstyrt med Hydrolicer avlusingssystem 6 linjer, kapasitet 200-240 tonn/time, samt mulighet for tilsetting av andre medikamenter.

Tankene er designet for undertrykkslasting og trykklossing. Hver tank har 1 stk Wingtech lasteteller med kapasitet på rundt 200 t/time. Båten er videre utstyrt med MMC sorteringsmaskin, kapasitet 80-100 t/time. Wingtech teller for smolt. Kapasitet 1.200.000 stk/t ved 100g

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Norwegian Electric Systems. Innredningen om bord er gjort av Vestnes. Ytterdører kommer fra Libra Plast, mens vanntette skyvedører er levert av IMS.

«Åsværfjord» er malt i maling fra Westing AS