AY blir til STX

Per midten av september ble det opplyst at navneforandringen fra Aker Yards ASA til STX Europe ASA var blitt registrert i Foretaksregisteret, og at det nye navnet ville bli implementert for hele organisasjonen i løpet av andre halvdel av oktober. Det gjenstår å se om dette fører til forandringer for de forskjellige virksomhetsområdene.

Sommer og tidlig høst har ellers vært preget av relativt beskjedent med kommersiell aktivitet. Men i august ble LOI-avtalen mellom P&O Ferries og Aker Yards omgjort til fast kontrakt.
Den gjaldt bygging av to store Ro-Pax ferger (“the biggest ferries in the English Channel”) ved Rauma verftet. Fergene skal følgelig inn på Dover-Calais servicen. Prisen er totalt ca. Euro 360 millioner med levering i 2010 og 2011. Rederiet har opsjoner for ytterligere to ferger.
Fergene blir på hele 49.000 GT med passasjer kapasitet på 2.000 og 2.700 lane meter for kjøretøyer. Det blir plass for mer enn 180 vogntog pluss 195 personbiler.
Naturligvis blir fergene miljøvennlige med forbedringer i bunkersforbruket ved en hydro-dynamisk skrogform.
Med denne ordren kom “Cruise & Ferries” listen opp i 15 skip.

Bygging i Frankrike
Og like etter kom meldingen om at Aker Yards og MSC Cruises hadde inngått kontrakt for bygging av to cruise skip av Musica-klassen. Skipene skal bygges ved Saint-Nazaire verftet og skal være ferdig i februar 2011 henholdsvis februar 2012. Kontrakten var på det tidspunktet gjort med forbehold om finansiering.

Conversion
Et stykke ut i september inngikk G.A.P Adventures en kontrakt med Aker Yards Lifecycle Services for ombygging av en ferge til “expedition cruise vessel”. Arbeidet med “Expedition” skal utføres ved Rauma og skal være fullført i april 2009.
Det skal bygges nye lugarer på tidligere bildekk, og tax-free området skal bli til luksuslugarer og -suiter.
“Expedition” ble opprinnelig bygget i Danmark i 1972 og har en L.o.a. på 105 meter. Turistkapasiteten blir etter ombyggingen på 120.

Ikke like hyggelig
Etter rykter i media kom omsider Aker Yards med en kunngjøring om en disputt mellom AY France og Norwegian Cruise Line som gjaldt utgiftene for byggingen av cruiseskipet kalt C 33 som er det første av to skip som ble bestilt i 2006 til total verdi Euro 1,47 milliarder. Skipet er planlagt for levering i 2010 (opprinnelig ble det opplyst 2009). På dette tispunktet er skipet ca. 25 prosent ferdig. Det var forøvrig den første kontrakten i Frankrike etter at Aker kom inn som eier.
Skipene er designet for kapasitet for 6.400 personer (mannskap og passasjerer) med 2.100 passasjerlugarer og 4.200 køyer. Designet kan fremvise over 1.470 balkonglugarer og suiter. De 325m lange skipene får en GT på cirka 150.000 og blir utstyrt med alle tenkelige tilbud til passasjerene.
Når dette skrives, kan media fortelle at arbeidet nå er stoppet på det andre skipet, og verftet har informert underleverandørene om at arbeidet stopper for en periode på minst seks uker.
Hva disputten vedrørende det første skip dreier seg, er ikke kjent, men noen sier at rederiet vil kansellere av “tekniske” grunner.

Resultat for 2. kvartal
Aker Yards ASA rapporterte et EBITDA-resultat på NOK 72 millioner for andre kvartal 2008 for videreført virksomhet, opp fra minus 162 millioner i samme periode i 2007.
Ordreinngangen i kvartalet var på NOK 592 millioner, noe som resulterte i en ordrereserve på 55.211 millioner kroner, bestående av 92 fartøyer. Til sammenligning var den på 74.109 millioner ett år tidligere.

zachs@skipsrevyen.no
DEL