Aurora LPG og Wilhelmsen danner felles driftsselskap

Foto: vesseltracker.com

Gasstankrederiet Aurora LPG Holding ASA i Oslo og Wilhelmsen Ship Management AS på Lysaker har dannet et felleseid driftsselskap som skal stå for teknisk management av Aurora-flåten. Det nye joint venture-selskapet får navnet Aurora Wilhelmsen Management Ltd. og får adresse i Hongkong.

Aurora LPG Holding eier og driver i dag de tre VLGC-ene «Aurora Taurus», «Aurora Leo» og «Aurora Capricorn», bygget i perioden 2008/2009. De er hver på 82.000 kubikkmeter. I tillegg har rederiet i ordre seks tilsvarende skip på 84.000 kubikkmeter ved Hyundai Heavy Industries, samtlige for levering i 2016.

Alle vil få Aurora som fornavn og følgende etternavn; Balder, Brage, Freya, Frigg, Njord og Var.

Aurora LPG Holding Ltd. er notert på Axess-listen ved Oslo Børs.

Den 17. november i år gikk et annet børsnotert gasstankrederi, Avance Gas Holding Ltd. som ledes fra Oslo, ut med tilbud til aksjonærene i Aurora LPG Holding om kjøp av aksjene. Tilbudsperioden avsluttes 16. desember. Tilbudet lyder på 0.574 nye aksjer i Avance Gas Holding for hver aksje i Aurora LPG Holding. De to selskapene ville ved en fusjon ha en flåte på 23 VLGC-skip ved utgangen av tredje kvartal 2016.

Finansdirektør Peder Simonsen i Avance sier til Skipsrevyen at de ennå ikke har noen oversikt over hvor mange Aurora-aksjonærer som har godtatt tilbudet.

– Vi har imidlertid fått flere tilbakemeldinger fra større Aurora-aksjonærer som ser positivt på tilbudet, men vi må avvente situasjonen inntil tilbudet går ut før vi kan si noe mer, sier Simonsen.

– Vil avtalen med Wilhelmsen Ship Management kunne setter kjepper i hjulene for en fusjon?

– Det kan jeg ikke svare på. Kjenner ikke til hva avtalen inneholder og innebærer.

– Hvem har management på Avance-skipene?

– Vi har fordelt våre skip på to uavhengige managementselskaper, er alt Simonsen vil si.

Wilhelmsen Ship Mangement har i dag drift/bemanning av 450 skip og er arbeidsgiver for 11.000 aktive sjøfolk. Selskapet drifter en rekke typer skip, FPSO/FSO, container, cruise, bulk, seismikk og offshorerelaterte skip og opereres fra syv kontorer verden over og har et mannskapsnettverk på 21 bemanningskontorer i 13 land. Selskapet driver også tørrdokkservice, opplagsservice og tilsyn med skip under bygging og såkalt «green recycling» av skip, det vil si godkjent opphugging.