«Monchegorsk»

Norilsk Nickels arktiske flåte

Ifølge Russian Maritime Newsletter har nå OJSC MMC Norilsk Nickel fullført byggeprogrammet for selskapets arktiske flåte. «Nadezhda» som er det 5. nybygget, har nettopp levert en last til Dudinka, og dermed er selskapets strategi fra 2004 med det som målsetting å ha sin egen uavhengige transport, fullført.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I SKIPSREVYEN nr. 4/2006 omtalte vi leveringen av det første nybygget M/S «Norilskiy Nickel» som ble bygget ved Aker Yards, Helsinki som byggenummer 505. Skipet ble beskrevet som “det eksepsjonelle containerskipet”.
Kontraheringen av skipet var basert på verftets arktiske teknologiutvikling og -erfaring og det patenterte Double Acting Ship konseptet. For her var det snakk om skikkelig arktisk trading med mineraler fra Dudinka ved Yenisey elven til Murmansk for trade året rundt.
Skipet kan bryte is med 1,5 meters tykkelse med fart opp til 3 knop. Prisen for båten var da heller ikke beskjeden, nemlig rundt euro 70 millioner.
Og ikke lenge etter leveringen av «Norilskiy Nickel» ble det kunngjort at Norilsk Nickel hadde undertegnet kontrakt med Aker Yards for ytterligere fire skip av denne typen med opsjon for nok ett. Verdien ble oppgitt til totalt på Euro 320 millioner for fire skip. Det som var nytt, var at skipene skulle bygges i Tyskland, den gangen Aker Yards – nå Wadan Yards, antagelig påvirket av at kontraheringene av containerskip hadde avtatt sterkt på det tidspunktet.
Noen av skipets hoveddata:
Lengde o.a. 169,04 m
Bredde 23,10 m
Dybde i riss 14,20 m
Draft dwl (ice) 9,00 m
Dwt ice 14.928
Dwt summer 18.486
Container cap. 648 teu
Disse skipene har dieselelektrisk fremdriftssystem som i tilfellet «Norilskiy Nickel» består av 3xWärtsilä W12 V32 dieselmotorer med total ytelse på 18.000 kW og ABB Azipod propellanlegg på 13.000 kW.
Flåten
Skip nummer to, «Monchegorsk», ble levert i juli 2008, og så fulgte «Zapolyarny» i oktober og «Talnakh» i november. I januar i år kom så skip nummer fem, «Nadezhda».
Skipene er utstyrt med det siste innen computer baserte terminaler og satellitt kommunikasjon blant annet for å kunne velge optimale ruter gjennom Kara Sea med drivis.
«Nadezhda» er det eneste av skipene som er utstyrt med to 40 tonns kraner.